maandag 3 april 2006

Games bouwen en spelen

MeChemGrappig zoals soms van verschillende kanten berichten komen!

Vandaag kreeg ik van Raoul Teeuwen een tip over een Open Source programma om games te maken: Arianne. Het lijkt me niet het meest eenvoudige programma, maar voor wie 3d-games wil ontwikkelen lijkt het me wel interessant, ook omdat de handleiding mij redelijk compleet leek.

Nadat ik de site van Arianne had bekeken, las ik in Ematic Magazine over een Open Source programma waarmee je eenvoudig een eigen robot kunt programmeren en tegen andere robots uit kunt laten komen: Robocode. Ook daarvan denk ik dat het leuk materiaal is voor liefhebbers van games en programmeren. Ook bij Robocode is een wiki met een handleiding beschikbaar.

Een educatieve game waarbij gebruik wordt gemaakt van robots is MeChem. Ook daarbij maak je eerst je eigen robot en die laat je uitkomen tegen andere bots. Daarbij draait het erom dat je leert welke eigenschappen materialen hebben en hoe je die het beste kunt benutten. Welk metaal is goed bestand tegen warmte, en welk metaal kan het best klappen opvangen? Als je je robot van de goede materialen maakt, heb je meer kans om de tegenstander te overwinnen.

Wat ik zo leuk vind van dit soort zaken is dat er op dit moment zoveel gratis materiaal te vinden is games, dat gebruikt kan worden voor het onderwijs. En ik ben blij met alle tips die ik krijg van mensen via mail, weblogs enzovoort! Voor mij een teken dat games steeds meer de (positieve) aandacht krijgen die ze verdienen!

Geen opmerkingen: