Zo'n quiz daagt mij wel uit om te testen of er nog wat van mijn schoolkennis is overgebleven. Maar ik betwijfel wel een beetje of leerlingen van nu zich ook uitgedaagd voelen hierdoor. Ik denk dat ze over het algemeen graag een wedstrijdje aangaan, maar ik denk niet dat ze de quiz zullen gebruiken om te testen of ze de eindexamenstof voldoende onder de knie hebben. Ik denk namelijk dat het leerrendement van de quiz heel beperkt is: als je een fout maakt, zou je ofwel meer oefenvragen moeten krijgen zodat je kunt leren van je fouten, of je zou de theorie achter de vraag uitgelegd moeten krijgen. Maar die feedback wordt niet geboden, dus als een lacune in de kennis geconstateerd wordt, dan biedt de quiz eigenlijk geen ingangen om de kennis op te doen. Dat maakt de quiz weinig efficiënt voor leerlingen die willen weten of ze voldoende weten om hun examen met vertrouwen tegemoet te kunnen zien.
Als leerinstrument vind ik de quiz dan ook tekort schieten, maar ik vind het wel een leuke manier om mensen uit te dagen om hun kennis te testen, en dat is ook wat waard!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten