donderdag 6 april 2006

Onderzoekscentrum games

AGSIk wist dat er stappen gezet waren om fondsen te vinden voor onderzoek op het gebied van games, en nu hoorde ik dat het gelukt is. Het kabinet heeft 10 miljoen euro uitgetrokken voor het onderzoeksprogramma GATE: GAme research for Training and Entertainment. GATE zal worden uitgevoerd onder de vlag van het nieuwe Center for Advanced Gaming and Simulation (AGS) van de universiteit Utrecht, de HKU en TNO. Dit centrum wordt eind april officieel geopend.

Ik ben erg blij met het bericht: het betekent weer extra aandacht voor games in Nederland. Ik hoop dat het heel veel onderzoeksgegevens gaat opleveren over games in Nederland. Want ik ben zelf absoluut overtuigd van de kracht van games, maar lang niet iedereen denkt daar hetzelfde over, en het zou fijn zijn als ik mijn pleidooien in de toekomst met wetenschappelijke argumenten kan onderbouwen. Er is wel wat buitenlands onderzoek, maar onderzoek in Nederland is er nog maar heel weinig, en ik hoop en verwacht dat GATE daarin gaat voorzien.

Mark Overmars, de maker van het programma Game Maker, is één van de mensen die deze kar op de weg heeft gezet. Mark, gefeliciteerd met dit resultaat!

Geen opmerkingen: