woensdag 14 juni 2006

Dag van het literatuuronderwijs

Logo Dag van het literatuuronderwijsMisschien wat vroeg om al over na te denken, maar op verzoek van de organisatoren (en omdat de inschrijving sinds kort geopend is) nu alvast informatie over de Dag van het Literatuuronderwijs. Die wordt namelijk ook komend jaar weer georganiseerd en net als vorig jaar zal daar weer van alles te beleven zijn. Het thema van de 8ste editie van De Dag van het Literatuuronderwijs is ‘een sterk verhaal, over kracht en macht van verhalen, werkelijkheid en fictie, lezen als herkenning en verkenning.’ Voor docenten Nederlands is het zeker een aanrader: je kunt er allerlei inspirerende masterclasses en workshops bijwonen. Ik zou zelf graag de masterclass 'O die moeilijke ironie' volgen. Humor is een onderwerp waarmee ik leerlingen ook graag aan de slag zou willen laten gaan. Al was het alleen maar omdat ik vind dat humor in het onderwijs een prominente plaats verdient! Maar ook de workshop 'De eeuw van mijn familie' lijkt me interessant, omdat je daarin allerlei verbanden kunt leggen met andere vakken en ik van leerlingen al vaak heb gehoord dat allerlei vakoverstijgende projecten hen het meest aanspreken.

Een leuk initiatief vind ik de wedstrijd die gekoppeld is aan de Dag van de Literatuur. De bezoekers van deze dag worden uitgenodigd om een kort verhaal te schrijven over onderwijs. Je mag ook je favoriete korte verhaal insturen met daarbij een motivatie waarom dat jouw favoriete verhaal is. Ik vind het heel jammer dat de wedstrijd beperkt is tot de bezoekers van de wedstrijd. Ik kan me voorstellen dat het erg veel organisatie vraagt om de wedstrijd uit te breiden naar alle mensen die in Nederland onderwijs geven of volgen, maar ik zou het bijvoorbeeld erg leuk vinden als ook de collega's, of liever nog: de leerlingen van de bezoekende docenten een kort verhaal zouden mogen insturen. Ik zou wel benieuwd zijn wie die strijd zou winnen ;-)

De Dag van het Literatuuronderwijs vindt plaats op 1 november 2006 in de Doelen, Rotterdam en duurt van 10.00 – 16.30 uur. Ik vind de kosten voor de dag aan de hoge kant: je betaalt Є 115,= voor de hele dag. Daarvoor krijg je dan wel het Handboek Literatuuronderwijs 2006/2007 mee naar huis. Aanmelden en meer informatie: www.bulkboek.net/dlo.

Geen opmerkingen: