dinsdag 13 juni 2006

Game voor ouderen

Dr. Kawashima's Brain TrainingVorige week bracht Nintendo een spel uit dat in Japan vooral door ouderen wordt gespeeld: Dr. Kawashima's Brain Training. Volgens Nintendo is aangetoond dat door het spelen van dit spel delen van de hersenen die te maken hebben met denken, creativiteit en concentratie gestimuleerd worden. Ook Japanse jongeren schijnen maar niet genoeg te krijgen van dit spel.

Verbaast het me dat dit spel goed is voor de ontwikkeling van de hersenen? Nou eerlijk gezegd absoluut niet! Het maken van puzzeltjes heeft volgens mij altijd al een positief effect gehad op de ontwikkeling van de hersenen. Een kind dat moeite heeft met lezen kun je Scrabble of Lingo laten spelen en met een kind dat het moeilijk vindt om optelsommen te maken kun je Yahtzee gaan spelen. Daarbij maakt het volgens mij niets uit of je die spelletjes op de computer speelt of gewoon op een stukje papier of uit het blote hoofd.

De computer kan aan die oude spelletjes twee dingen toevoegen. Allereerst kun je door de spelletjes online beschikbaar te maken makkelijker tegenstanders (of medespelers) vinden. Dat is aantrekkelijk, want spelen is vaak vooral leuk met zijn tweeën of met meer en niet altijd zijn in je omgeving mensen voorhanden die ook zin hebben in Scrabble of een spelletje 'Kolonisten' enz.
Een tweede voordeel van het aanbieden van dit soort spelletjes via de computer is dat je de software zo kunt maken dat die zich aanpast aan de mogelijkheden van de speler. Dat is voor het onderwijs erg interessant, want niet twee leerlingen zijn gelijk, en het is altijd een uitdaging om iedere leerling op zijn of haar eigen niveau aan te spreken. Games kunnen daar een geweldig middel voor zijn.

En dat vind ik jammer van de site van Dr. Kawashima's Brain Training. Voor het onderwijs is eigenlijk geen goede informatie te vinden, terwijl ik denk dat dit soort games daarvoor juist heel erg geschikt zou kunnen zijn. De jaren zestig dame die nu pontificaal op de homepage staat lijkt me in ieder geval niet de goede manier om de aandacht te trekken van het onderwijsveld!

Geen opmerkingen: