vrijdag 16 juni 2006

Games over je eigen cultuur

Op de site Ownage las ik dat er een game is ontwikkeld over de Islamitische wereld: Al-Quraysh. Ik citeer Ownage:


De game genaamd Al-Quraysh is een RTS die verteld over de eerste 100 jaar van de islamitische geschiedenis en de geweldige expansie van moslims van de Antieke Wereld toont. Eeuwenoude beschavingen als van de Perzen en de Byzantijnen werden onder de voet gelopen door de opkomende moslims. Al-Quraysh is deels ontwikkeld uit onvrede over hoe moslims in westerse videogames worden afgeschilderd. De game biedt volgens de makers lessen voor zowel westerlingen
als Arabieren. Westerlingen zien hoe de eerste moslims een beschaving opbouwden waarin respect en tolerantie voor de andere cultuur gemeengoed waren. Moslims
zien hoe de eerste moslims zich niet lieten leiden door wetten, maar deze een
eigen invulling gaven. Iets wat tegenwoordig te weinig gebeurd in de
islamitische wereld.

afbeelding gekopieerd van Ownage van game Al-QurayshHet filmpje dat op de site staat ziet er erg uit als allerlei andere geschiedenis-games, zoals Command & Conquer, Rome Total War etc. Daarvan weet ik dat ze geschiedkundig niet betrouwbaar zijn. Helaas is er bij het filmpje van Al-Quraysh geen ondertiteling, en kan ik ook niks vinden over het verhaal van de game (althans: niet in een taal die ik beheers!). Ik ben erg benieuwd naar de game: ik zou het zelf een leuke manier vinden om een andere cultuur te verkennen. En dan liefst niet alleen het verleden, maar ook het heden. 't Lijkt me een hele leuke opdracht voor een multiculturele school: laat alle leerlingen een game ontwerpen waarin hun eigen cultuur centraal staat. Welke elementen vinden zij dat daarin vertegenwoordigd moeten zijn? Wat zou in die game moeten gebeuren? Welke rollen moeten in die game voorkomen en hoe moeten de characters in de game op elkaar reageren? En vergelijk je eigen game eens af tegen de Sims: in welke opzichten zou jouw game daarvan afwijken? Ik zou wel benieuwd zijn naar de resultaten!

3 opmerkingen:

Edwin Mijnsbergen zei

Hoi Margreet,

Een interessante post maar ik moet nog wel even melden dat Command @ Conquer niets met geschiedenis heeft te maken. De wapens zijn wel gebaseerd op echte wapens en USA en China kunnen gekozen worden maar dat is het wel. Ik speel dat speel al jaren (http://30w.zeronet.nl)en beheers het leger GLA vrij aardig. Geheel fictief maar het doet je wel heel veel denken aan terroristen. Je hebt zelfs de beschikking over mannetjes die zichzelf op kunnen blazen. Sommigen houden er niet van maar ik vind het hilarisch :-)

Prettig weekend!

Edwin

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Edwin,
Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je C&C niet vindt passen bij geschiedenis, maar feit is dat het daar wel voor gebruikt is. Ik citeer Connie Veugen (http://www.vgi-online.org/computerspellen101.pdf):
Veel strategische spellen zich af in een historische setting en bevatten feitelijke informatie waardoor het naspelen van historische gebeurtenissen tot de mogelijkheden behoort. Daarnaast lenen ze zich ook voor het uitspelen van alternatieve scenario's, ook wel 'alternative history' of 'what-if history' genoemd. Een van de eerste spellen in dit genre is het toentertijd razend populaire spel Elite, oorspronkelijk voor de BBC microcomputer. Op de pc werd het speltype voor het eerst bekend door het spel Dune II. Bekende titels zijn Command en Conquer, Civilization, Age of Empires, Rome Total War .....

Ik heb het dus niet zelf bedacht dat C&C gebruikt kan worden voor geschiedenis: dat hebben anderen gedaan!

Edwin Mijnsbergen zei

Helder :-)