De vormgeving van het spel doet sterk denken aan Habbo Hotel. De doelstelling van het spel is dezelfde als van het spel Plaza Challenge, dat ik eerder in mijn FURL-archief beschreef: informeren over wat er komt kijken bij het hebben van een eigen onderneming. Het spel van de Kamer van Koophandel is singleplayer en het is bedoeld voor leerlingen van het (V)MBO. De nadruk ligt op het starten van een eigen onderneming. De doelgroep van het (multiplayer-)spel Plaza Challenge ligt op Havo/VWO-niveau of hoger en in de game wordt de meeste aandacht besteed aan hoe je je onderneming gezond kunt houden.
Het KvKStartersspel leid de speler langs het doolhof van instanties: de bank, de gemeente, de Kamer van Koophandel: je moet langs alle virtuele balies voordat je je eigen onderneming kunt starten. Bij iedere balie krijg je te horen welke volgende stap je moet zetten, dus moeilijk is het spel niet: het is puur een kwestie van de aanwijzigingen volgen. Dat maakt het spel wat saai: er zit weinig uitdaging in. Na afloop van het spel wordt je score getoond, maar die vertelt je niets of je het nu slim hebt aangepakt of niet. De enige indicatie die je daarvoor hebt is de tijd die je nodig hebt gehad om je eigen bedrijf op te richten: je hebt een jaar de tijd, maar als je snel de aanwijzigingen opvolgt heb je dat lang niet nodig.
De docent kan in de docentenmodule zien of de leerlingen alle vereiste instanties heeft bezocht, en hoeveel tijd hij daarvoor nodig heeft gehad. Een snelle tijd is een indicatie dat een leerling de aanwijzigingen goed heeft opgevolgd; een minder snelle tijd kan erop duiden dat de leerling de opdrachten niet heeft begrepen òf dat hij het gewoon leuk vond om tussendoor allerlei andere uitstapjes te maken.
Leer je veel van dit spel? Je krijgt in dit spel een goed beeld van alle stappen die je moet zetten voordat je je eigen bedrijf kunt oprichten. Maar omdat je eigenlijk niets fout kunt doen, is het meer een vorm van lezen, dan echt leren d.m.v. een spel. Ik zou graag wat meer willen experiment zien in het spel: laat de spelers zelf bepalen welke stappen ze moeten zetten en geef ze goede feedback als ze de verkeerde instanties bezoeken. Verder maakt het in dit spel niet uit of je ervoor kiest om een eigen café te beginnen, een fietsenzaak of een dat ze op de markt gaan staan. Alleen een bezoekje aan het casino kost je punten. Dat vind ik jammer: ik denk dat het spel veel leuker zou zijn als de keuzes die je maakt tijdens het spel gevolgen hebben voor het verloop van het spel, of dat je bijvoorbeeld moet aangeven of je eigen geld moet hebben of niet, over welke kennis of vaardigheden je moet beschikken om de onderneming te leiden, op welke termijn je winst verwacht te maken enz. Door meer keuzemogelijkheden te bieden in het spel en de goede keuzes te waarderen kun je volgens mij meer uit dit spelconcept halen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten