maandag 26 juni 2006

Start here: boekje over gamedesign

kaft Start HereNet voor het weekend kreeg ik een boekje in de bus over gamedesign. Heerlijk leesvoer voor het weekend ;-)

Het boekje is geschreven door Wouter Baars, die tijdens de workshops bij de start van de Make-a-Game wedstrijd een les verzorgde in het gebruik van Game Maker. Ook is hij de man achter de startpaginadochter 'Gamesmaken'. De publicatie, getiteld Start Here, is uitgegeven door de Stichting Beeldende AmateurKUNST in Utrecht. Het boekje geeft een korte inleiding op het vak gamedesign. Achtereenvolgens komen aan de orde:
  • Welke kennis en vaardigheden heb je nodig om een game te bouwen?
  • Hoe kom je aan een goed idee voor een game?
  • Hoe kun je een game programmeren: is dat moeilijk en kost het veel tijd?
  • Welke mogelijkheden heb je als je niet helemaal vanaf de grond een game wilt programmeren?
  • Hoe zorg je ervoor dat je game echt leuk wordt om te spelen?
  • Hoe zorg je ervoor dat je game door anderen ontdekt wordt?
  • Hoe zit het met copyrights op games, graphics en muziek bij games?
  • Maak je een game alleen of met anderen?

Het boekje sluit af met 2 interviews met ervaren gamedesigners: Arno van der Hulst (net als Wouter één van de sprekers bij de workshops Make-a-Game) en Matthijs Beelen.

Ik vond het boekje zeker de moeite waard om te lezen. Het geeft een goed beeld van wat er komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van een game. Het schept geen overdreven beeld van een gamedesigner die niets anders doet dan de hele dag gamen, noch van een nerd die in code denkt en schrijft. Wat mij vooral bijblijft is het beeld van hard doorzetten om resultaat te bereiken. En dat is ook het beeld dat ik heb bij de teams die nu in spanning zitten wie dit jaar de Make-a-Game award in de wacht gaat slepen: die hebben heel wat uurtjes met elkaar overlegd, plannen gemaakt en weer verworpen, grafische ontwerpen gemaakt of opgezocht, muziek beluisterd, geprogrammeerd, getest enz. Ze hebben het vast en zeker leuk gevonden om te doen, maar ik heb respect voor alle tijd en energie die ze in hun werk hebben gestoken. Gewonnen of niet: het zijn allemaal doorzetters!

Wat het boekje betreft: dat heeft maar één tekortkoming volgens mij. Het was te kort om mijn leeshonger te stillen. Dus heel graag nog een keer een vervolg, Wouter!

N.B. Wie geïnteresseerd is: Start Here kost 6 euro en kan via internet besteld worden.

3 opmerkingen:

Jeroen van Beijnen zei

Maar dat is nog eens een leuke tip Margreet. Ik heb het boekje ook maar besteld.

Mocht je nog meer leesvoer willen, dan is de volgende website misschien een aanrader: http://www.vancouver.wsu.edu/fac/peabody/game-book/Coverpage.html

Deze online publicatie ben ik zelf tegen gekomen via de module "instructional games" (http://ocw.usu.edu/Courses/department.2005-01-03.9290525154/course.2006-01-11.8751122814/ecdocument.2006-01-17.7800586789.html/ECDocument_view) die de Utah State university in hun open courseware project hebben vrijgegeven.

Hierin staan nog een aantal andere publicaties waarvan ik je ook het boek "A Theory of Fun for Game Design" (http://www.theoryoffun.com/) van R Koster kan aanraden. In dit boek wordt niet beschreven hoe je een game moet maken, maar welke elementen (volgens de schrijver zelf) een game leuk maken.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Jeroen,

Dank voor de tips: nu heb ik voor de vakantie nog iets te lezen ;-)

Games school zei

Het gamedesign boekje Start Here is nu als PDF downloadbaar en staat hier:

http://gameskool.nl/onlineschool/mod/resource/view.php?id=705