donderdag 6 juli 2006

You can have it in any color you want as long as it's black

Henri FordEergisteren sprak ik met een docent van de HvA over logistiek. Een boeiend vak, vind ik, waar je in allerlei sectoren mee te maken krijgt. In ons gesprek passeerden dan ook allerlei zaken de revue: de reden waarom rond de grote steden een maximum snelheid is ingesteld van 80 km/u, het spoorboekje, maar natuurlijk hadden we het ook over onderwijs.

Eén van mijn grote ergernissen is dat er over het algemeen een taboe rust op zitten blijven. Ik ben op zich niet tegen zittenblijven, omdat ik denk dat soms leerlingen gewoon niet toe zijn aan overgaan naar een nieuwe klas. Vaak is dat niet zozeer omdat ze de stof niet aan kunnen. Ik denk dat jongeren soms gewoon extra tijd nodig hebben om groot te worden. Tussen je 12e en je 18e moet je namelijk niet alleen een bepaalde hoeveelheid lesstof verwerken; je moet ook jezelf gaan ontdekken en jouw relatie tot de wereld. Dat kost tijd en energie en daardoor blijft er soms te weinig tijd over voor de lesstof. Ik vind dat op zich geen probleem, maar ik vind het wel jammer dat dat dan vaak betekent dat een leerling ofwel de school op een niveautje lager verder gaat, ofwel een vol jaar opnieuw dezelfde lessen moet volgen. Ik denk dat we in het onderwijs onze leerlingen ook zouden moeten kunnen aanbieden om een half jaar, of misschien ook wel maar één trimester/semester opnieuw te kunnen doen.

Dat is niet eenvoudig, want dan heb je op school allerlei verschillende stromen van leerlingen en het vraagt een goede logistiek om dat allemaal te stroomlijnen. Misschien moet je dan bijvoorbeeld wel de vakken geclusterd aanbieden, zodat je per tijdvak een aantal vakken van dat jaar afrondt. Of misschien moet je als school wel cursussen aanbieden waarop de leerlingen kunnen intekenen. Ik weet het niet, maar dat lijken me nu typisch vragen die iemand met kennis van logistieke zaken kan beantwoorden.

Het betekent in ieder geval een heel andere manier van onderwijs organiseren. Een organisatie waarbij er tijd is voor leerlingen om een vak sneller of langzamer te doorlopen, waarbij er tijd is om jezelf te ontdekken zonder dat je je daarna een jaar zit te vervelen tijdens de les. Een organisatie waarbij de leerlingen hun eigen kleur kunnen aannemen. Nu lijkt de school soms op de lopende band van Henri Ford, die alle auto's in dezelfde zwarte kleur afleverde: "You can have it in any color you want as long as it's black"! En dat willen we op school toch niet??

Geen opmerkingen: