Dat lijkt niet tegen te vallen, maar in het onderzoeksverslag zelf staat daarnaast ook te lezen dat twee op de tien jongeren (18%) helemaal geen boeken voor school leest, en dat ruim een kwart van de jongeren thuis minder leest t.g.v. het verplichte lezen op school. En dat vind ik dan wel weer bedroevend: de eerste doelstelling van literatuurlessen op school zou mijns inziens toch moeten zijn om leerlingen enthousiast te maken om te lezen.
Ik denk daarom dat het toch verstandig is om leerlingen op een andere manier te enthousiasmeren voor het lezen van boeken dan door ze te verplichten een aantal boeken te lezen. Misschien moeten we leerlingen om te beginnen alleen de inhoud van de boeken aanbieden en niet de letters zelf. Oftewel: laten we eens kijken of het helpt als we onze leerlingen luisterboeken aanbieden. Die kun je beluisteren terwijl je naar huis fietst of scootert, op de fitness probeert om brede schouders en een sixpack te kweken of als je je krantenwijk aan het lopen bent. Errug praktisch als je zo'n druk leven leidt als menig scholier.
Maar als oud-bibliothecaris vind ik het natuurlijk wel spijtig dat boeken daarmee misschien gaan verdwijnen. Ik hecht wel aan die soms wat muffe geur en de rijk geïllustreerde omslagen! Gelukkig is er nu een Amerikaans bedrijf dat begrip heeft voor de tweestrijd waarin ik mij bevind. Zij brengen 'voorbespeelde' mp3-spelers uit in de vorm van een boek. Heerlijk: zo kan ik mijn boeken behouden! Is dit nu substitutie, innovatie of transformatie??
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten