dinsdag 17 oktober 2006

Filosofie op microniveau

Animatie 'Niets' van Maurice van der Bij en Sylvia van Ommen
Ik vond weer eens een prachtige animatie op het web, die ik graag met jullie wil delen. Volgens mij is dit namelijk een heel leuk filmpje om met een klas te bespreken. Kijk zelf maar eens naar dit filmpje, waarin een beer en een konijn zich buigen over het vraagstuk 'niets'.

Het lijkt me leuk om deze animatie te laten zien aan een groep leerlingen van bijvoorbeeld de middenbouw-basisonderwijs, en de kinderen om een reactie te vragen. Doen zij wel eens niets? En hoe ziet dat niets er dan uit? Je kunt het bespreken met ze, maar je kunt ze ook vragen om een getekende reactie, een collage laten maken of ze samen een toneelstukje laten bedenken. Er zijn vast nog veel meer reactiemogelijkheden te bedenken.

Kijk er eens naar, en laat een reactie achter wat je van het filmpje vindt, en of je er wat mee kunt voor je eigen les. Ik ben benieuwd!


O ja, en mocht je nog tijd over hebben: ik kan je de andere filmpjes op de site van Maurice van der Bij (die samen met Sylvia van Ommen deze animatie maakte) van harte aanraden. Ik vind het heel bijzonder wat hij maakt!

Geen opmerkingen: