donderdag 12 oktober 2006

Fontys cursus informatievaardigheden online

Workshop informatievaardigheden Fontys Mediatheek
Fontys Mediatheek heeft sinds kort een uitgebreide workshop/cursus op hun site die bedoeld is om studenten informatievaardig te maken. Stap voor stap worden studenten door het zoekproces geleid: de vraag formuleren en afbakenen, een eerste oriëntatie op het onderwerp, het bepalen van zoekwoorden, het feitelijke zoeken, het selecteren en tot slot het presenteren. Wat ik handig vind is dat ze keurig netjes de leerdoelen vermelden op de startpagina:


Als je deze workshop hebt doorlopen weet je:

  • welke verschillende databanken met relevante literatuur voor jouw
    vakgebied beschikbaar zijn,
  • wat een zoekplan is,
  • hoe je een zoekplan kunt gebruiken om de verschillende databanken te
    doorzoeken,
  • hoe je de gevonden informatie kunt beoordelen.

Jammer vind ik dat er geen stap is ingebouwd waarin bekeken wordt van welke soort bronnen bij verschillende vragen het best gebruik gemaakt kan worden. Het kan een hele hoop tijd besparen om die stap in te bouwen in je zoektocht naar informatie. Een weblog biedt nu eenmaal andere informatie dan een krant of een boek, en soms is het zinvol om te zoeken bij Darenet, maar een andere keer is misschien wel Startpagina de beste bron.

Maar het is goed dat verder alle stappen apart benoemd zijn. Ik zou zelf daarbij ervoor kiezen om niet aan studenten te vragen om elke keer een compleet zoekplan in te vullen: dat lijkt me wel heel veel werk. Ook zou ik de docenten vragen om niet elke keer studenten het totale proces te laten doorlopen, maar daarin te variëren. In de beroepspraktijk krijg je soms ook kant en klare bronnen aangereikt waarmee je moet werken, of gaat het er vooral om om zoveel mogelijk bronnen te verzamelen enz. Ik denk dat als je op die manier steeds afwisselt, de kans groter is dat studenten zich bewust worden van de verschillende stappen in het totale proces. Elke keer alle stappen doorlopen en er verslag van doen lijkt me na een paar keer erg saai worden.

Maar voor studenten en docenten vind ik het in ieder geval heel nuttig dat er nu online een cursus te vinden is die ze kunnen gebruiken. En misschien helpt het om 'onbewust onbekwame' informatiezoekers bewust te maken van het feit dat informatie zoeken meer is dan een woord intypen bij Google!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Bedankt voor de uitgebreide bespreking!

Je hebt gelijk dat studenten eigenlijk eerst moeten kijken welk soort bronnen ze het beste kunnen gaan raadplegen. In de workshop wordt inderdaad alleen aandacht besteed aan de digitale databanken van de mediatheek. Dit komt voornamelijk omdat de workshop hier voor ontwikkeld is en de docenten die de workshop gebruiken hem ook juist gebruiken om studenten wegwijs te maken in de digitale databanken.

Ik denk ook niet dat studenten de workshop meerdere keren zullen doorlopen en bij iedere zoekopdracht een zoekplan zullen opstellen (hebben er inderdaad wel bij staan dat de studenten dit zouden kunnen doen).
We hopen dat door ze in ieder geval één keer bij de stappen stil te laten staan een beter inzicht te laten krijgen in een mogelijke zoekstrategie.
Daarnaast was het idee ook dat studenten die de workshop al eenmaal hadden doorlopen deze later nogmaals als naslagwerk konden gebruiken.

m2cm zei

@Jeroen,

Ik denk dat het vooral mijn eigen weerzin is tegen dit soort stappenplannen. Maar zelden zul je namelijk al deze stappen moeten doorlopen: soms is het gewoon echt voldoende om mbv Google iets op te zoeken. En als ik die uitgebreide stappenplannen bekijk dan begin ik me een beetje schuldig te voelen dat ik niet altijd al deze stappen doorloop. Ik zoek daarom altijd naar een nuancering van dit soort overzichten, want het is zonde van je tijd om meer te doen dan nodig is! Maar jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk om wel het totale pakket aan te bieden want als je goed onderzoek wilt doen, dan zul je wel degelijk al die stappen (al dan niet bewust) moeten doorlopen!