vrijdag 13 oktober 2006

Brainteaser; Love to Learn!

Download de game
Als je als middelbare scholier wel eens iets lastigs moet leren, en dan heb ik het vooral over de talen, is dat afzien. Het is een kwestie van stampen, stampen en nog eens stampen. En dat is op die leeftijd niet het leukste klusje dat je kan bedenken. En toch moet het. Je wil andere dingen doen, maar dat kan niet, anders haal je een laag cijfer voor dat proefwerk. Ging al dat leren maar leuker.

En het kan leuker. Er zijn veel leukere manieren dan stampen om dingen in je hoofd te krijgen. Alleen ze hebben 2 nadelen. Ten eerste kost het veel te veel tijd, en ten tweede is het een hele hoop inprogrammeren. Nu is Brainteaser, dat een prijs heeft gewonnen bij Make-a-Game weer zo'n spel dat probeert leren leuker te maken. Je bent een soort harig pacmannetje in een doolhof en je moet langs allerlei blokjes met vraagtekens door vragen te beantwoorden die met de stof te maken hebben die je instelt. Beantwoord je de vraag goed, dan gaat het blokje weg, beantwoord je de vraag fout, dan word het blokje solide en kan je er niet meer door en moet je een omweg zoeken.

Ik moet toegeven, als je naar de games van make-a-game kijkt, is dit de game met de beste graphics. Geen pixel te zien, helemaal vlekkeloos gedaan en af en toe zelfs detail te zien in de figuren. En ze hebben het allemaal zelf gemaakt. En dat is niet het enige mooie punt dat ik wil benadrukken. Naast dat het er mooi uitziek werkt het ook nog eens mooi. Je hebt een lerarenmodule waarin je als leraar als iedereen het heeft gespeeld de resultaten kan bekijken en of leerlingen cheats hebben gebruikt bij de game. Deze game is ook als een van de weinigen bugloos wat ik ook heel erg knap vind.

Maar wat heeft de game gedaan met de eerder genoemde problemen? Je hebt inderdaad nog steeds invoerwerk maar dat is hier geen probleem omdat de doelgroep duidelijk in de klas ligt. Het is bedoeld om in de klas alvast even te kunnen oefenen.
Dus als een klas het speelt is het invoeren het wel waard. Het tweede probleem, dat het te lang duurt vind ik ook redelijk opgelost omdat het over het algemeen een leuk spel is om te spelen, met verschillende moeilijkheidslevels. Ik kan me voorstellen dat je het na een tijd wel zat wordt, maar dan is het nog een mooie manier om te spelen. Het tempo van leren ligt redelijk hoog bij deze game en dat is wel mooi.

Nu vraag je je misschien af, waar blijft het negatief commentaar? Nou, als je dat niet weet, is het verstopt tussen al het goede. Brainteaser is een goed spel dat goed bij zijn doelgroep past en leuk is om te spelen. Als je nu vraagt aan mij waarom het niet de hoofdprijs heeft gewonnen, dan zeg ik uitgebreidheid. Iedere keer hetzelfde level wordt op een gegeven momnet saai, maar desalniettemin is het een leuk spel om je woordjes mee te stampen.

Geen opmerkingen: