YouTube wordt o.a. gebruikt door bands om hun muziek aan de wereld te laten zien/horen, en ook andere artiesten maken graag gebruik van YouTube om bekend te worden. Denk bijvoorbeeld aan mensen die animaties maken (voor games), documentairemakers enz.
Voor de les kun je die filmpjes natuurlijk gebruiken om lesstof te illustreren, maar het is misschien nog wel leuker om de filmpjes zelf als onderwerp te nemen van een les. Bekijk bijvoorbeeld eens met de leerlingen een aantal muziekclips en laat ze aangeven wat ze goed en wat slecht vinden en waarom. Of zet een aantal filmpjes over Jan-Peter Balkenende of Wouter Bos naast elkaar, en laat de leerlingen daar commentaar op geven. Wat is waar en wat niet, wat is satire, en in welk filmpje wordt van deze stijlfiguur gebruik gemaakt, wat maakt van een film een goede film? En hoe zit het eigenlijk met copyrights? Welke elementen/gebeurtenissen zouden de leerlingen zelf in een film over één van deze mensen (of iemand anders) uit willen lichten?
Tot slot van zo'n bespreking kun je de leerlingen een script laten schrijven voor een filmpje en ze zelf op pad sturen. De school hoeft daarvoor niet over 30 camera's te beschikken: vaak zijn er in een klas al wel een paar leerlingen die zelf een camera hebben. En je kunt natuurlijk ook de camera('s) van school onder de leerlingen laten rouleren.
Op de site YouTube kun je tenslotte (nadat je jezelf hebt geregistreerd) ook nog een reactie geven op de filmpjes die daar te vinden zijn. Er worden soms zeer levendige discussies gehouden. En ook dat kan natuurlijk weer onderwerp zijn voor een les. Materiaal genoeg dus, op deze site!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten