Ik heb het spel even gespeeld, en het wordt al snel duidelijk dat het spel opgezet is vanuit een bepaalde filosofie. Zo kreeg ik het volgende bericht naar aanleiding van mijn besluit om geen oorlog te willen voeren:
You have specified in your war/peace preference that you do not want to be attacked. While this is good during the early days of your nation to help protect it until you build up your military forces, over time this will also makes your population lethargic and less active which decreases the amount of income they make.Toch (of misschien ook wel juist daarom) vind ik het spel heel interessant voor het onderwijs. Ik zou mijn leerlingen graag willen uitdagen om het spel te spelen. Je kunt zelf je doelstellingen bepalen: wil je veel land verkrijgen (kopen of via oorlog verkrijgen), een bloeiende economie opzetten, of kies je ervoor om je bewoners gelukkig te maken? Het lijkt me interessant om de leerlingen zelf een doelstelling te laten bepalen, en dan het spel te laten spelen. Daarna kun je met de leerlingen bespreken wat de gevolgen zijn van de keuzes die ze gemaakt hebben, en of ze - achteraf bezien - misschien andere keuzes hadden moeten maken. Ook zou ik van ze willen weten wat ze vinden van de regels van het spel. Zijn ze het eens met de hierboven genoemde opmerking: worden bewoners lethargisch als je geen oorlog wilt voeren, en leidt dat tot vermindering van het inkomen? Zijn er in de historie periodes/situaties te bedenken die overeenkomsten hebben met het spel dat ze gespeeld hebben?
Overigens wordt elke 3 maanden een competitie gehouden binnen Cyber Nations, dus je kunt ervoor kiezen om de leerlingen (al dan niet in groepen) tegen elkaar te laten spelen. Dat maakt het natuurlijk wel extra spannend. Maar ook zonder dat lijkt het me een spel dat op allerlei manieren in het onderwijs ingezet kan worden!
Cyber Citizens is het zusje van dit spel. Dat verhoudt zich tot Cyber Nations als Sim City tot de Sims. Hier kun je reizen, een carrière opbouwen, en vrienden of vijanden maken. Ik vind dat zelf veel minder interessant, maar misschien heeft dat ook te maken met mijn persoonlijke voorkeuren!
N.B. Cyber Nations is nog wel een beta-versie: het kan dus zijn dat er nog bugs zijn of dat wijzigingen worden doorgevoerd.
2 opmerkingen:
Ik kon op de site niet zo gauw terugvinden wie het spel aanbiedt, maar ik kreeg de indruk dat de wapenindustrie een goede kandidaat zou kunnen zijn.
Het idee dat je bevolking zo lekker fit en fel blijft met een oorlog ... hm.
Misschien te gebruiken voor het thema "oorlog en neutraliteit" van de eerste wereldoorlog.
Maar binnen vredesopvoeding niet mijn eerste keus.
@Elke,
Ik kan me je weerzin wel voorstellen; vandaar ook dat ik in de post al aangaf dat het spel geschreven is vanuit een bepaalde visie. Dat is zeker niet mijn visie, maar ik heb liever dat leerlingen zo'n spel spelen en dat het daarna besproken wordt, dan dat ze het spel spelen zonder dat ik ervan weet. Want dan heb ik geen idee hoe ze omgaan met die visie, en ik ben het helemaal met je eens dat het onverstandig zou zijn om dit verhaal als zoete koek te slikken!
Een reactie posten