maandag 18 december 2006

Cijfers

cijfers, cijfers en nog eens cijfersCijfers, cijfers en nog meer cijfers: ik ben er gek op! Ik vind het heerlijk om allerlei cijfers naast elkaar te zetten en te proberen om daarin trends te ontdekken. De laatste weken is er van alles verschenen: de ESA (Entertainment Software Association) publiceerde nieuwe getallen over de game-industrie, bij het SCP verscheen 'De tijd als spiegel', een publicatie over hoe Nederlanders hun tijd besteden, de Kaiser Family Foundation publiceerde 'Media multitasking amoung American Youth' en NewRulez (dochterbedrijf van Ilse Media, die zich bezighoudt met jongeren en marketing) onderzocht het mediagedrag en mediagebruik van jongeren in de leeftijd van 15 tot 24 jaar. Het verslag van dit onderzoek kan gedownload worden bij AG Rapportenservice.

Ik heb het nog niet allemaal even intensief bestudeerd, maar er is - zoals verwacht kon worden - een groot verschil in de kwaliteit van het cijfermateriaal. De cijfers van de ESA vind ik leuk, maar ik kan er verder weinig mee. Mijn grootste bezwaar tegen de getallen die ze publiceren, is dat ze het begrip 'games' niet inkaderen. Ze stellen dat in 69 % van de Amerikaanse huishoudens computer- of videogames (consolegames) worden gespeeld. Dat zijn indrukwekkende cijfers, maar het zegt mij niet zoveel: hebben ze het hier over de grote, commerciële entertainmentgames, of worden hier ook gratis (online) minigames als FreeCell of Tetris onder verstaan? En ik vind het leuk om te lezen dat 79% van de Amerikaanse gamers zegt gemiddeld 20 uur per maand te sporten, maar hoeveel uren sporten niet gamers in Amerika?

Heel anders is het rapport van het SCP. Op basis van die gegevens krijg je werkelijk inzicht in de veranderingen in de tijdsbesteding van de Nederlanders. Ik was erg enthousiast over de conclusies van het rapport waarin het SCP de aanbeveling doet om, gezien het veranderende mediagebruik in Nederland, informatievaardigheden op de maatschappelijke agenda te zetten. Weer een belangrijke organisatie die ervan overtuigd is dat de huidige maatschappij vraagt om aandacht voor deze vaardigheid!

Het onderzoek van New Rulez geeft mij vooral het beeld van jongeren die een groot deel van de dag contact hebben met anderen via allerlei digitale media. Ze brengen gemiddeld 2,7 uur door op internet, en hun favoriete tijdsbesteding is daar MSN'en (81% MSN't dagelijks). Daarna komt mailen: 70% van de jongeren tussen 15 en 24 jaar maakt dagelijks gebruik van mail. Maar ze leggen ook contact via hun eigen sites (22% is daar dagelijks mee bezig), via weblogs (11%) of Hyves (10%). 18% van de jongeren speelt dagelijks online games: wat natuurlijk ook een manier is om contact te hebben met anderen. En vlak daarnaast het gebruik van de mobiele telefoon niet uit: 98,3% van de jongeren heeft een mobiele telefoon, waarmee gemiddeld 24 minuten per dag gebeld wordt, en 4,7 sms'jes verzonden worden. Een druk bestaan!

De Kaiser Family Foundation ten slotte, heeft onderzocht of jongeren gebruik maken van meer media tegelijkertijd. De meeste (Amerikaanse) jongeren lijken dat te doen, maar uit het onderzoek blijkt dat er ook een aanzienlijke groep jongeren is (ca. 20% van de 8- 18-jarigen) die zelden tegelijkertijd van meer media gebruik maken. Grappig vond ik dat uit het onderzoek van NewRulez blijkt dat Nederlandse jongeren gemiddeld 2,5 uur de televisie aan hebben staan, maar dat ze gemiddeld maar 1,7 uur kijken. Ik ben wel benieuwd wat ze die 0,8 uur doen! Verder blijkt uit het rapport van de KFF dat de televisie bij Amerikaanse jongeren het favoriete medium is. Daaraan wordt door hen ca. 3 keer zoveel tijd besteed als aan de computer. In Nederland ligt dit, volgens NewRulez, anders: het gemiddelde aantal uren aantal uren dat de televisie aanstaat (2,5 uur) ligt iets lager dan het aantal uren dat jongeren op internet doorbrengen (2,7 uur) . Maar daarbij moet je dan nog wel bedenken dat ze niet alle uren ook werkelijk kijken naar televisie, en dat ze hier geen inzicht wordt gegeven in het aantal uren dat jongeren offline achter de computer doorbrengen. De verschillen zouden dus wel eens veel groter kunnen zijn!

Al met al dus weer een heleboel cijfers waar we ons voordeel mee kunnen doen, en .... weer een heleboel vragen die onderzocht kunnen worden!

2 opmerkingen:

Justine Pardoen zei

Dank voor dit overzicht!

Om op een paar van je vragen te reageren: die televisie staat wel aan, maar daar kijk je niet steeds actief naar. Het is achtergrond die je tot voorgrond kunt maken als er iets langs komt dat je interesse heeft. Huiswerk doen met de radio aan (zoals ik deed) is nu met de tv aan. Dan kun je meteen een nieuw nummer downloaden als je dat voorbij ziet/hoort komen.

Wat verder bvelangrijk is om te beseffen, is dat van dit soort onderzoek in krantenartikelen vaak alleen wat getallen overblijven, maar dat dat weinig zegt als je niet vermeldt hoe gegemeten is (Mogen respondenten het zelf schatten of moeten ze een dagboekje bijhouden? Overlappende tijdsbesteding (multitasking), hoe is dat gemeten?)

Vergelijking is dus moeiijk. Zo kom je in het onderzoek van de KFF al gauw uit op een dagtaak aan mediagebruik.

Duidelijk is wel dat het mediagebruik snel stijgt, dat vooral tieners veel online zijn, en dat het ouderwetse tv-kijken moet concurreren met veel andere manieren.

mijnkindonline.web-log.nl

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Justine,

Ik ben het helemaal met je eens. Waar mogelijk lees ik dan ook altijd het hele verslag, maar ook daar blijf ik vaak nog met de nodige vragen zitten. Zo wordt bijna overal gesteld dat er minder t.v. wordt gekeken, en dat er niet (of weinig) minder wordt gelezen dan voorheen. Maar wordt onder dat lezen dan alleen het lezen van gedrukte media verstaan, of valt daaronder ook het lezen van bijv. teksten op internet? En hoe online is online? Als ik kijk naar mijn eigen kinderen dan zie ik dat ze bijna voortdurend de p.c. aan hebben staan, maar ze zijn echt niet ieder moment van de dag actief bezig. Voor hen is het dan meer een manier om bereikbaar te zijn. MSN is als de telefoon: als er een berichtje komt, geef je antwoord, en anders doe je er niets mee. Ik heb geen idee of daar ook cijfers over zijn. Jij wel?