dinsdag 9 januari 2007

Denk-stap-sprong en andere bewegingsspellen

Denk-stap-sprongIk heb de vakantie benut om een paar leuke spellen te spelen. Sommige spellen had ik al lang liggen, maar ik kwam er gewoon niet aan toe om er een keer echt voor te gaan zitten. Andere spellen had ik nog niet, maar daar had ik al langere tijd een oogje op. Dat laatste gold bijvoorbeeld voor spellen waarbij gebruik gemaakt wordt van een dansmat. Ik had een tijdje geleden in een arcadehal in Scheveningen een groepje jongeren helemaal uit hun dak zien gaan met het spel Dance Dance Revolution. Ze stonden heerlijk te swingen: jongens en meisjes beiden met evenveel plezier. Toen ik ernaar vroeg, vertelden ze het spel al meer dan een jaar regelmatig te oefenen. Niet gek dus, dat het er erg swingend uitzag ;-)

Ik was in erg onder de indruk van het spel. Ik had er wel eerder over gelezen en het ook wel in de praktijk gezien, maar toen waren het duidelijk minder ervaren spelers. Wat me nu ook opviel was het sociale element van het spel: degenen die niet op de mat stonden, stonden vaak ernaast net zo fanatiek mee te swingen als de dansers zelf.

Voor mij was het in ieder geval reden genoeg om eens te gaan praten met Gidi van Liempd, de maker van het programma Denk-stap-sprong, een educatief spel waarbij gebruik gemaakt wordt van een dansmat. In het spel Denk-stap-sprong moet je hard lopen op de dansmat. Op het scherm zie je een hordenloper. Hoe harder de speler loopt, des te sneller gaat de hordenloper. Terwijl je loopt krijg je vragen, bijvoorbeeld tafelsommen. Je krijgt telkens de keus uit 2 antwoorden. Geef je het goede antwoord, dan gaat je hordenloper vloeiend over de volgende horde heen, maar geef je het verkeerde antwoord, dan struikelt hij en kost het je kostbare seconden in de race naar de finish.

De didactische 'truc' van het spel is dat je beter kennis schijnt te kunnen automatiseren als je tegelijkertijd intensief beweegt waardoor je endorfines aanmaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn twijfels heb of dat het geval is bij dit spel, omdat je meestal maar kort op de dansmat staat, en endorfines - als ik het goed heb - pas aangemaakt worden als je ten minste een half uur aan het sporten bent. Maar ik zie wel andere voordelen: met Denk-stap-sprong kunnen leerlingen lekker hun energie kwijt tijdens het leren, en het werkt uitdagend doordat je de leerlingen tegen elkaar te laten spelen, elk met vragen op hun eigen niveau of - desgewenst - elk in een ander vak.

Als je een dansmat hebt aangeschaft, hoef je het niet bij het spel Denk-stap-sprong te laten. Je kunt met een eenvoudig (gratis) programmaatje elk willekeurig programma de dansmat gebruiken als invoermedium. Met het programma GlovePie kun je toetsen van je toetsenbord koppelen aan de vakken in de dansmat. De meeste dansmatten hebben 6 vlakken, zodat je bijvoorbeeld de scrollpijlen kunt bedienen met je voeten, de entertoets en de backspace. Op die manier kun je dus allerlei spellen of kwisjes koppelen aan de dansmat.

Wie dan nog niet genoeg heeft bewogen, kan ook nog één van de dansspellen gebruiken. Er zijn spellen voor de diverse gameconsoles, maar ook voor de p.c. Het spel Stepmania is gratis te downloaden, en is een behoorlijke uitdaging. Ondanks de vrije uren van de kerstvakantie, ben ik nog lang niet tot het hoogste niveau opgeklommen. Maar we hebben wel met zijn allen in het gezin, gamers en non-gamers, een hoop uren plezier gehad met bewegen!

2 opmerkingen:

Hanneke zei

Hoi Margreet
Leuk om te lezen dat jij hem nu hebt aangeschaft. Ik ben er nog mee bezig en houd je op de hoogte of het gaat lukken voor school ...

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Hanneke,
Als je wilt mag je de mijne wel een keer een weekje lenen. Dan heb je tijd om het uit te proberen. Ik heb een erg degelijk exemplaar (zo ongeveer dezelfde als op de foto). Volgens mij is die door kindervoetjes niet kapot te krijgen, dus als je wilt, geef me dan maar een seintje!