woensdag 20 december 2006

Game of life in 3D

Game of Life is een simulatie-'spel' waarin de ontwikkeling van een levend mechanisme gesimuleerd wordt. Het is al heel oud: Wikipedia-NL meldt dat de eerste versie is ontwikkeld in 1970 door een wiskundige. Op het spel zijn allerlei variaties ontwikkeld, die vaak erg leuk en interessant zijn om te spelen.

In de nieuwsbrief van Planet las ik over een screensaver die wel een beetje lijkt op dit spel: Breve. Deze screensaver simuleert 'virtuele beestjes die evolueren in een 3D-wereld totdat ze kunnen lopen'. Je moet er wel wat geduld voor hebben: net als in het echt kost het een poosje totdat de beestjes zich ontwikkelen. Leuk is dat de screensaver telkens opslaat tot hoever de evolutie is gekomen. Elke keer dat je screensaver werkt, gaat hij daardoor verder waar hij de vorige keer is gebleven.

Maar ook de rest van de site is de moeite waard. Je kunt er namelijk een Open Source programma downloaden waarmee je zelf een 3D-simulatie kunt maken van de evolutie van kunstmatig leven (artificial life). Het lijkt me interessant om met zo'n programma op school aan de slag te gaan, bijvoorbeeld in een samenwerking tussen het vak informatica en biologie of scheikunde.

Toen ik Breve opzocht op SourceForge.net (een site waarop Open Source programma's verzameld worden en aangeboden ter download) zag ik dat er nog meer van dit soort programma's te vinden zijn in Open Source. Misschien iets voor deelnemers aan Make-a-Game 2006/2007 om mee aan de slag te gaan??

En heb je geen zin om zelf iets te maken, kijk dan eens op de site van SourceForge naar de categorie 'games'. Daar vind je echt van alles, genoeg voor (ten minste) een kerstvakantie lang gameplezier ;-)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Margreet, in het januarinummer van het tijdschrift PC-Active (ligt nu in de winkels) heb ik een artikel geschreven over Conways Game of Life. Een leuk programmaatje om het spel zelf eens uit te proberen ivind je hier.

m2cm zei

@Koen,

Reuze bedankt voor de tip! Ik heb gekeken naar de link: dat is inderdaad een aansprekende manier om te zien en uit te proberen hoe je mooie grafische patronen kunt maken met het spel. Je artikel ga ik morgen in de winkel kopen: ik ben benieuwd!

Eelco zei

Daniel Dennett gebruikt het 'Game of life' spel heel goed om een heel abstracte en moeilijke filosofische discussie uit te leggen. In 'De evolutie van de vrije wil' laat hij je zelf beleven hoe determinisme in werelden van pixels die volgens eenvoudige regels 'leven' zich verhoudt tot de 'vrijheid' van patronen van dergelijke pixels. Meer iets voor de universiteit dan op school maar wel een goed voorbeeld van hoe je iets moeilijks en abstracts kunt illustreren met iets dat je zelf kunt ervaren.

m2cm zei

@Eelco,
Dank: ik kende het boek niet. Ik neem aan dat je dit boek bedoelt. Ik heb ook een review gevonden. Of bedoel je iets anders?