maandag 29 januari 2007

Kasteel Palenstein

spel Kasteel PalensteinAfgelopen woensdag was ik bij de opening van het (virtuele) kasteel Palenstein in Zoetermeer. Een kasteel in Zoetermeer? Ja hoor, deze versie is digitaal, maar zo'n 6 eeuwen geleden (tussen 1370 en 1400) werd in Zoetermeer door Willem van Egmond kasteel Palenstein gebouwd. Tot 1493 bleef het kasteel in handen van de familie van Egmond; daarna ging het steeds over in handen van andere families totdat het in 1887 eigendom werd van de familie Brinkers, die eigenaar waren van Brinkers Margarinefabrieken. Een deel van het gebouw werd toen omgetoverd tot boterfabriek. Het kasteel raakte daarna in verval, en nu moet Zoetermeer het doen met een digitale variant.

Het spel 'Kasteel Palenstein' is gemaakt door de gemeente Zoetermeer in het kader van stadspromotie. In het spel moet je het kasteel exploiteren: je moet zorgen dat er genoeg turf en graan is, de burgers moeten tevreden zijn, er moeten soldaten zijn om het gebouw te verdedigen, en natuurlijk moeten de muren hoog genoeg zijn om de veiligheid van de bewoners van het kasteel te garanderen. Dat laatste is niet onbelangrijk, want het kan zomaar gebeuren dat je wordt aangevallen, of dat andere rampen zich voordoen.

Als je rondloopt door het kasteel zie je veel voorwerpen die je kunt aanklikken waarna er informatie volgt over dat onderwerp. Zo leer je wat een 'grape' is en wat lakenlood, en van welk materiaal vroeger dobbelstenen werd gemaakt. Jammer vind ik wel dat die informatie volledig overbodig is om het spel goed te spelen: ik zou het leuk vinden als die nodig was om bijvoorbeeld deuren te openen of het kasteel beter te exploiteren.

Zoetermeer heeft het overigens niet bij het spel gelaten. In het pakket dat ik overhandigd kreeg, zat ook een lespakket 'Wereldoriëntatie, geschiedenis en studievaardigheden voor het basisonderwijs', bestemd voor leerlingen van groep 7 en 8. Het lespakket omvat een lesbrief, informatiebladen en werkbladen, een kartonnen bouwplaat van het kasteel en een stel kleurplaten. De tijd die nodig is om het lespakket uit te voeren is ongeveer 4 uur. De lessen sluiten volgens de beschrijving goed aan op de leermethode 'Bij de tijd' van uitgeverij Malmberg. Maar omdat het onderwerp 'Kastelen' ook in andere geschiedenismethodes meestal uitgebreid aan de orde komt, kan het pakket volgens mij ook zonder problemen gebruikt worden in combinatie met andere methodes.

Ik vind het pakket zeer de moeite waard. Wat ik nog wel mis, is een beschrijving hoe je de game moet spelen. In het lespakket staat - terecht - dat de meeste leerlingen dit spel snel door zullen hebben. Maar of dat ook geldt voor de meeste leerkrachten, betwijfel ik. In de game zitten weliswaar een aantal oefenspellen waarmee je het spel kunt leren kennen, maar ik denk dat ook die voor niet-gamers hoog gegrepen zullen zijn. Ik zou het handig vinden als er voor degenen die dat willen, een handleiding bij zit voor het spel waarmee aangegeven wordt hoe je bepaalde resultaten kunt behalen. Maar als je het vraagt aan de leerlingen, dan zullen ze je vermoedelijk graag op weg helpen in het spel!

Geen opmerkingen: