woensdag 31 januari 2007

Kahootz

KahootzVorig jaar heb ik de wedstrijd Make-a-Game op poten mogen zetten. Een enorm leuke klus waar ik met veel plezier op terug kijk. Naar aanleiding van die wedstrijd kreeg ik van verschillende mensen de vraag of een soortgelijke wedstrijd niet ook opgezet kon worden voor het basisonderwijs. Nu ben ik daar een grote voorstander van, maar ik denk wel dat voor veel leerlingen het bouwen van een game met behulp van het programma Game Maker erg veel gevraagd is. Ik weet dat er wel leerlingen zijn van de hoogste klassen die goed met het programma overweg kunnen (getuige bijvoorbeeld het spel dat door een basisschoolleerling is gemaakt bij de ThinkQuest website DinoByte), maar voor veel basisschoolleerlingen is dat echt niet haalbaar. Ik ben daarom op zoek gegaan naar software waarmee basisschoolleerlingen makkelijk een echte game kunnen programmeren. Ik wilde een pakket waarmee je redelijk eenvoudig goede resultaten kunt behalen, maar dat ook voor gevorderden interessant is. En natuurlijk moeten de gemaakte games een beetje professioneel ogen, en de games moeten gespeeld kunnen worden op gewone (niet al te geavanceerde) schoolp.c.'s.

En, je raadt het al: ik denk dat ik zo'n pakket heb gevonden. Op de BETT ontdekte ik het pakket Kahootz. Kahootz is gemaakt door de 'Australian Children's Television Foundation'. Ik heb me laten vertellen dat de laatste 2 jaar in Australië het maken van games steeds meer wordt gezien als een goede manier om probleemoplossend vermogen en de creativiteit van leerlingen te vergroten, en dat iets meer dan 25% van de Australische scholen gebruik maakt van Kahootz software.

Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik kan me wel wat voorstellen bij dat percentage. Het werken met Kahootz is erg simpel: je kunt na een half uurtje al je eerste game maken. 'Cool' (of 'vet' of 'lauw') is het zeker: je werkt namelijk in een 3d-omgeving. En voor wie ver gevorderd is, biedt het pakket allerlei (extra) mogelijkheden. Wat ik bijvoorbeeld erg leuk vond is dat je een met Kahootz gemaakte animatie of game, kunt combineren met een filmpje dat gemaakt is met een z.g. 'green screen' (ook wel blue screen of chroma key).

Op de site van Kahootz staan verschillende voorbeelden van hoe je met Kahootz onderwerpen uit het curriculum kunt behandelen. Je kunt er namelijk niet alleen games mee maken, je kunt er ook animaties mee maken. En dat kun je weer heel goed gebruiken voor bijv. taalonderwijs of voor de creatieve vakken. Het werken in een 3d-omgeving bevordert het ruimtelijk inzicht. En door educatieve games te maken leer je wat over het vakgebied waar je game voor gemaakt is. Hier vind je een voorbeeld van een spel dat is gemaakt voor basisschoolleerlingen.

Iemand van de Australian Children's Television Foundation vertelde me dat ze overwegen om Kahootz uit te brengen op de Nederlandse markt. Dat zou ik geweldig vinden. En het liefst zou ik dan een internationale Kahootz-game-making wedstrijd organiseren. Want je leert volgens mij echt veel als je met andere leerlingen in internationaal verband samenwerkt aan een game!

Geen opmerkingen: