maandag 12 maart 2007

Spelletjes van het Industrion

spelletjes IndustrionVoor het maken van de post van gisteren (over de dvd-rom) nam ik een kijkje op de site van het Industrion. En (nieuwsgierigheid wordt beloond): daar vond ik tot mijn blijde verrassing een aantal spellen! Natuurlijk heb ik ze gespeeld, en in deze post mijn bevindingen.

Er zijn 4 spelletjes te vinden op de site van het Industrion:
  1. Mijnbouwspel
  2. Bouw een stoommachine
  3. Flessen bottelen
  4. Waterzuivering.
Het Mijnbouwspel vond ik het leukste. Hier moet je je je mijnwagen vullen en naar de lift brengen. Je moet er wel voor zorgen dat de wissels de goede kant uit liggen en dat je mijnwagen niet ontspoort omdat de rails stuk zijn. Helaas lukte het mij niet om het tweede level te spelen: daar liep het spel namelijk vast.
Bouw een stoommachine is een puzzeltje. Je moet de verschillende onderdelen van de stoommachine op de juiste manier in elkaar zetten. Bij de makkelijke variant krijg je de contouren van de machine te zien, bij de moeilijke versie moet je alles zonder hulp in elkaar zetten. Daarbij helpt het wel dat je bij de onderdelen een kleine beschrijving krijgt wat ze doen, maar nog makkelijker is het om te oefenen met de makkelijke variant, en daarna de moeilijke te doen!
Flessen bottelen had voor mij veel te veel uitleg. Je moet er achtereenvolgens voor zorgen dat flessen schoongemaakt en geëtiketteerd worden, dan naar de vulmachine gaan, en vervolgens met de goede vloeistof gevuld worden, voorzien worden van een dop en ten slotte ingepakt worden. Wel leuk van dit spel is dat je het met zij tweeën kunt spelen.
Het laatste spel, Waterzuivering, vond ik een goede combinatie van educatie en entertainment. Het is een variant op de rioolspelletjes die op allerlei spelletjes-verzamelsites te vinden zijn. Bij zowel de entertainmentvariant als deze educatieve variant gaat het erom dat je op tijd de riolering aanlegt zodat het afvalwater weg kan. Wat de versie van het Industrion educatief maakt, is dat je ervoor moet zorgen dat filter, bezinkbak, turbine en opslagbak op de goede plaats in de leidingen gezet moeten worden. Bij elk van die onderdelen krijg je (heel kort) in een pop-up schermpje te zien wat ze precies doen in het hele proces. Ongemerkt kreeg ik op die manier toch een idee wat er bij waterzuivering komt kijken. Goed spel dus!

Geen opmerkingen: