dinsdag 13 maart 2007

Nog meer tools: Alice

Vorige week besprak ik in dit weblog de mogelijkheden van Scratch; vandaag is het programma Alice aan de beurt. Alice is ontwikkeld door Carnegie Mellon University, een universiteit die behoorlijk actief is op het gebied van videogames, met name de School of Computer Science. Het programma Alice is door Stage3, een onderdeel van deze club, gemaakt, en dat is te merken. Het is een hoogwaardig programma, met ongelooflijk veel mogelijkheden.

Alice is een programma waarmee je in 3d kunt programmeren. Net als Game Maker en Scratch gaat het bij Alice om object-georiënteerd programmeren. Aan elk object worden een aantal instructies toegekend. In het programma zelf is een uitgebreide tutorial te vinden. Daarnaast staan op de site een tweetal filmpjes die een inleiding geven op het programma. Bij het programma krijg je een grote en zeer gevarieerde bibliotheek met objects en werelden (o.a. met de thema's Japan, Middeleeuwen, het oude Egypte, high school en muziekinstrument), waarmee je direct aan de slag kunt.

Het scherm van Alice is in 4 stukken verdeeld: links boven zie je de objecten die je in de wereld hebt geplaatst, linksonder kun je per object bekijken wat de eigenschappen daarvan zijn (en die eventueel aanpassen), welke instructies (methods) je kunt hangen aan die objecten, en welke functies (bijv. object is groter/kleiner dan, object komt op positie x,y, enz). Rechtsonder in het scherm verschijnt welke methods je per object hebt geselecteerd, en rechtsboven kun je zien wat de resultaten zijn van je programmeerwerk.

De basis van het programma is eenvoudig: je kiest een wereld waarin je allerlei objecten kunt plaatsen. Je kunt de objecten eenvoudig slepen naar de plaats waar je ze wilt hebben. Elk object heeft een groot aantal 'methods', variërend van veranderen in grootte, tot bewegen op allerlei manieren, praten enz. Je kunt ook een aantal opdrachten tegelijkertijd laten uitvoeren, of alleen als aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Daarvoor koppel je aan de geselecteerde methods de opdrachten:
  • do in order
  • do together
  • if/else
  • loop
  • while
  • for all in order
  • for all together
Zoals gezegd: de basis van Alice is makkelijk onder de knie te krijgen, vooral omdat je het resultaat van iedere nieuwe opdracht direct in het scherm rechtsboven kunt bekijken door op de knop 'play' te drukken. Maar omdat het programma veel meer mogelijkheden heeft dan bijv. het gisteren besproken Scratch, kost het veel meer tijd om het programma in zijn finesses in de vingers te krijgen. Scratch lijkt me daarom uitstekend geschikt voor leerlingen vanaf een jaar of 12, dus een goede opvolger voor het programma Scratch.

Een voordeel van dit programma boven Scratch vind ik dat je het resultaat kunt exporteren naar een html-file, zodat je het in je browser kunt bekijken. Het lijkt me leuk om de producten van een hele klas zo via het web aan te bieden! Door de grote (gratis bijgeleverde, en ook online te bekijken) bibliotheek biedt het ook massa's mogelijkheden voor het maken van educatieve games of animaties. Zijn er in Nederland al mensen die met Alice hebben gewerkt in de klas?

1 opmerking:

els zei

Ik heb een groep geopend in LinkedIn over Alice.

http://www.linkedin.com/groups?gid=1092517

Deze groep bestaat uit docenten informatica, ICT specialisten, voor het ontwikkelen van lesmateriaal.

Misschien heb je zin om mee te denken ?