donderdag 12 april 2007

De wiki; de nieuwe walktrough

naar de wikiNu net de uitbreiding voor "The Elder Scrolls IV: Oblivion" is uitgekomen, ga ik daar weer fanatiek mee aan de slag. Niet om het hier te reviewen, maar gewoon voor mijn plezier. Oblivion is een uitgebreid spel. Zo uitgebreid dat het niet waarschijnlijk is dat je overal in één keer door komt. Vorige keer dat ik dit spel speelde, maakte ik gebruik van een walktrough. Maar niet zo maar een walktrough, een wiki. Een wiki waar een heleboel personen aan hebben bijgedragen door zo veel mogelijk info op te schrijven. En dit allemaal georganiseerd onder de links van een site. En deze is niet de enige. Toen ik Viva Pinãta aan het spelen was, heb ik ook een wiki gevonden die mij alle geheimen van het spel ontsluierd heeft. Het mag dan wel gameplezier weghalen, maar handig is het wel.

Meestal als je een walktrough leest is het of een in kladblok geschreven pagina, die met streepjes en tekens geprobeerd is mooi te maken, of een pagina op een gamesite waar alles wel er mooi uitziet, maar als je iets wilt opzoeken is dat ook onhandig. Het handige van een wiki is dat je veel meer informatie hebt want er zijn meer mensen die onderwerpen verzinnen, dus je krijgt meestal niet alleen de walktrough, maar ook strategiën en tips en echt alles wat je maar kan verzinnen over de game. Daarbij is het ook nog handig dat alles over catogeriën verdeeld is. Dit maakt het zoeken zeer gemakkelijk.

Ik denk dat er in de toekomst zeker meer wiki's gaan komen. Althans, dat hoop ik. Het is veel leuker om met z'n allen bij te dragen aan een leuke site dan in je eentje gewoon iets op te zoeken. Plus dat het vanuit de interesses van de mensen die het spelen is gemaakt, wat de verhaaltjes ook wel wat interresanter maakt. En ik blijf het zeggen, liever geen walktrough, maar als je het doet, doe het dan goed!

Geen opmerkingen: