woensdag 11 april 2007

Spelletjes voor het basisonderwijs

Naar het spel Frog PalaceBinnenkort mag ik op twee plekken wat gaan vertellen over games in het basisonderwijs. En dat betekent weer heel wat snuffelen op het web, en vooral ook veel spelen! De laatste vondst die ik heb gedaan is de site Kaboose. De site oogt verschrikkelijk (vind ik): een Amerikaans damesblad in de meest zoete vormgeving die je kunt bedenken. Maar ja, er staan wel een aantal spelletjes die gebruikt kunnen worden in de onderbouw en middenbouw van het basisonderwijs, dus laat ik aan die vormgeving en de verder wel erg huishoudelijke inhoud maar even voorbij gaan ;-)

De educatieve games op de site zijn verdeeld in een aantal categorieën:
math games
language games
science games
geography and history
sports games
arts and music.

Voor Nederlandse basisschoolleerlingen zijn de taalspelletjes vaak te moeilijk, net als sommige science games. Maar er zitten wel bruikbare rekenspelletjes tussen, en ook de spelletjes over kunst en muziek kunnen vaak goed gebruikt worden hier in Nederland. Zo vond ik het een leuk spelletje om te zoeken naar het goede geluid bij een muziekinstrument, en ook de kleurplaat waarbij je optelsommen (tot 10) moet maken om de kleurplaat te kleuren, vond ik aardig. In het spel 'Connect the numbers' moet je de opeenvolgende getallen aanklikken, waardoor een plaatje ontstaat. Een heel oud principe, maar deze variant is leuker omdat je een animatie krijgt als je het goed doet. Ook het spel Frog Palace vond ik leerzaam: daarin moet je een getal verdelen in eenheden, tientallen en honderdtallen. Wat wel jammer is, is dat de spelletjes te kort duren om er echt goed mee te kunnen oefenen: je bent per spel hooguit een paar minuten bezig en dat is te weinig om echt effect te sorteren. Ik zou daarom adviseren om een startpagina te maken waarin een spellen waarin dezelfde vaardigheden worden geoefend, bij elkaar gezet worden, zodat de leerlingen steeds kunnen oefenen op één vaardigheid met een aantal verschillende spellen. En wie een beetje handig is met programmeren, kan zelf ook een aantal van dit soort spellen namaken met eenvoudige middelen als PowerPoint of HTML.

Wat overigens wel heel irritant is en waar ik geen oplossing voor weet, zijn alle reclames die steeds tussendoor komen. Ik denk dat kinderen al heel gauw weten hoe je die weg kunt klikken, maar mij irriteert zoiets verschrikkelijk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk, zo'n tournee.
Misschien tot ziens!

m2cm zei

@Elke,

Zie ik je woensdag? Het lijkt me leuk je een keer live te ontmoeten. Tot nu toe alleen met veel plezier steeds je blog gelezen!

online spelletjes spelen zei

Een zeer mooi en interessant artikel. Ik weet niet of je inmiddels nog steeds op zoek bent naar informatieve spelletjes? Maar wellicht kan ik je hiermee helpen, ik heb zelf diverse websites gemaakt en kan eventueel voor jullie ook wel iets opzetten (uiteraard gratis, alleen die je ergens webhosting en een domeinnaam te registreren).

m2cm zei

@online spelletjes spelen,
Dank voor je aanbod maar ik verzamel spelletjes via dit weblog. Basisscholen kunnen daarmee zelf een startpagina maken voor hun leerlingen, bijvoorbeeld met YURLS. Op die manier zijn er al een aantal verzamelingen online gezet. Maar misschien zijn er basisscholen die je aanbod hier lezen die graag van je aanbod gebruik maken!