In het startscherm kun je kiezen uit twee onderdelen: je kunt naar het dorp gaan, of naar de training. In het dorp vind je een uitleg hoe je het spel moet spelen, er is een forum en een prikbord, en je kunt er naar de bibliotheek waar je informatie vindt over de wet BIG, agressiehantering en dementie, de onderwerpen van de game. De bibliotheek kun je ook direct vanuit het spel benaderen, voor het geval je tijdens het spelen van het spel wat op wilt zoeken.
Als je kiest voor 'Naar de Training', krijg je drie mogelijkheden: je kunt een situatiespel spelen, naar het rollenspel gaan of de quiz spelen. In het rollenspel krijg je steeds een kort verhaaltje over iemand, waarna een bepaalde situatie wordt geschetst. Dan krijg je een opdracht (of missie, zoals het in het spel wordt genoemd). Dan begint de simulatie te spelen, en kun je telkens een aantal keuzes maken. Als je de goede keuzes maakt, kun je het spel verder spelen, maar maak je de verkeerde keuzes dan moet je opnieuw beginnen.
Ook bij het situatiespel moet je steeds handelen naar bevind van zaken. Hier ben je (gelukkig) niet af als je de verkeerde keuzes maakt: je krijgt alleen geen punten.
De quiz is precies wat je ervan verwacht: je moet vragen beantwoorden over alle onderwerpen die in de game behandeld worden.
Ik denk dat dit spel functioneel is voor de doelgroep. Het ziet er bovendien grappig uit en de geschetste situaties lijken mij realistisch (wat je ook wel kunt verwachten, gezien het feit dat het Universitair Medisch Centrum Groningen hieraan heeft meegewerkt). Maar of het nu veel toevoegt aan dezelfde verhalen/cases op papier, weet ik niet. Ik heb in deze demoversie niet kunnen achterhalen of bijvoorbeeld de vragen afhankelijk zijn van de antwoorden die je geeft. Op die manier zou de game zich kunnen aanpassen aan het niveau van de speler, waardoor het geheel zeker meerwaarde zou kunnen krijgen. Misschien dat hier in de officiële versie wel invulling aan is gegeven, of dat het spel zich aanpast aan de speler d.m.v. een goede opbouw van de levels.
Wat ik wel handig vind, maar in de demoversie niet te bekijken is, is dat het mogelijk is om in het spel te overleggen met andere spelers of een vraag te mailen aan een inhoudsdeskundige. Ik zou het nog interessanter vinden als het mogelijk is om als docent ook de virtuele ruimte te betreden en vragen te stellen of - nog liever - de casus makkelijker of moeilijker te maken. Je zou dan bijvoorbeeld bij de demente man in het spel binnen kunnen komen als de zoon die de goede, of juist de verkeerde opmerkingen maakt. Dat maakt de geboden cases afwisselender, en je kunt als docent met de cursist in gesprek over zijn of haar keuzes. Ik denk dat je op die manier echt de mogelijkheden van virtuele werelden benut!
1 opmerking:
Dat is wel een leuk idee om zo'n game applicatie te ontwikkelen.
Een reactie posten