- in welk huis wil je wonen,
- wil je een auto hebben of niet,
- ga je door het leven als alleenstaande of ga je op zoek naar een partner,
- wil je kinderen,
- welke baan ambieer je,
- hoeveel geef je uit aan verzekeringen enz., ga je sparen en/of beleggen,
- waaraan besteed je je tijd?
Elke keuze heeft natuurlijk gevolgen. Bovendien gebeuren er af en toe 'events': je kunt bijvoorbeeld arbeidsongeschikt worden, een erfenis ontvangen, je partner verliezen, ontslagen worden enz. Het spel eindigt als je 65 bent geworden. Dan wordt de eindscore opgemaakt, en wordt gekeken in hoeverre je de door jezelf gestelde doelen hebt behaald: ben je zo gelukkig als je wilde of ben je een stresskip geworden? Ben je bij de start van je pensioen in een goede conditie en is je gezondheid in orde? De spelers die het spel het beste spelen, komen in de highscore-list.
Je kunt (binnen bepaalde marges) zelf kiezen hoeveel tijd je wilt besteden aan het spel. Je kunt namelijk aangeven hoeveel jaar per beurt verstrijken: 1, 3 of 5 jaar. Als je de documentatie erbij gebruikt dan ben je er een (klein) lesuur mee bezig. Maar ik gok dat veel leerlingen vooral gaan gokken, en weinig gebruik zullen maken van alle tips die aangereikt worden. In dat geval ben je met een minuutje of 10 door het spel heen.
Het spel bevat een heleboel elementen om met leerlingen te praten over financiële zaken. Wat is sparen en wat zijn de voor- en nadelen van beleggen, vind je het belangrijker om een goed betaalde baan te vinden, of vind je het belangrijker om een baan te vinden die misschien minder verdient, maar waar je meer vrije tijd hebt, wat betekent de koop van een huis voor je financiële planning enz. Zoals je verwacht van het NIBUD is de onderbouwing van het spel prima. Maar of het leuk is? Daar heb ik zo mijn twijfels bij. Het kon mij in ieder geval niet bekoren: ik kon er geen enkele uitdaging in vinden om hoog te scoren. Jammer! Ik denk dat het NIBUD veel meer kan bereiken met dit spel door er wat meer grapjes in te brengen (een paar onverwachte events), per beurt een terugkoppeling te maken tussen de keuzes en de gevolgen daarvan, hindernissen bij iedere beurt (en natuurlijk een beloning als je die hindernissen overwint). Als ze dan ook nog iets doen aan de vormgeving, kan dit een heel spannend en uitdagend spel zijn dat jongeren in hun vrije tijd gaan spelen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten