Een spel dat nu in de belangstelling staat is Coaster Rider, een spel gemaakt door Sascha Swiercy, een Duitse jongen. Hij heeft al een groot aantal spellen gemaakt. De meeste ervan zijn gemaakt met Game Maker, maar hij heeft ook een paar spellen gemaakt met Javascript, maar die vond ik veel minder interessant dan de spellen die hij (meer recent) heeft gemaakt met Game Maker.
Zijn meest recente spel is Coaster Rider. Coaster Rider lijkt sterk op het spel LineRider. Je moet een baan tekenen voor een wagentje van een achtbaan. Je moet met je karretje naar het eindpunt en onderweg moet je alle sterren raken. Er is ook een vrije speelmodus waarin je je eigen baan kunt ontwerpen. In dat level heb je ook de beschikking over een versneller: daarmee kun je je wagentje een extra impuls geven.
Het leuke van het spel vind ik dat de gamephysics juist zijn, waardoor de bewegingen er helemaal echt uit zien. Ik vermoed dat Sascha door het maken van dit spel van alles geleerd heeft over mechanica: wat is snelheid, versnelling, wrijving, potentiële energie en kinetische energie etc. Je kunt dit spel in de les laten spelen door leerlingen, en dan met ze bespreken wat er gebeurt en waarom de ene baan werkt en de andere niet. De eindopdracht is dan natuurlijk om zelf een baan te ontwerpen. De banen die gemaakt worden, kun je volgend schooljaar weer gebruiken om de principes van mechanica uit te leggen. Zo snijdt het mes aan twee kanten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten