donderdag 21 juni 2007

Onderzoek games

Klik op dit logo om het onderzoek te downloadenDe BBFC (British Board of Film Classification) heeft onderzoek gedaan naar videogames. Om meer precies te zijn: Research to improve understanding of what players enjoy about video games, and to explain ther preferences for particular games'. Ik kreeg een exemplaar van het rapport van Wim Bekkers, van het Nicam. Het Nicam en de BBFC werken samen aan de PEGI, een classificatiesysteem voor games, waarin op een soortgelijke manier als bij de Kijkwijzer aan de consument informatie wordt gegeven over de geschiktheid van films/games voor kinderen. Games worden ingedeeld in 5 leeftijdscategorieën: 3 +, 7 +, 12 +, 16 + en 18 +. Daarnaast krijgt elke game een inhoudskwalificatie m.b.v. pictogrammen:
  • grof taalgebruik
  • discriminatie
  • drugs
  • angst
  • gokken
  • seks
  • geweld.
Het Nicam geeft ook algemene voorlichting over (o.a.) games. Op de (uitstekende!) site Weetwatzegamen.nl geven ze algemene informatie over games:
Bij het Nicam volgen ze de onderzoeken over games op de voet. En zo konden ze mij dus wijzen op het onderzoek van de British Board of Film Classification. En zo is het gekomen.... ;-)

(Tjsa, en als ik nu toch reclame aan het maken ben voor games: kijk ook even op de site Gamenisgoed.nl. Hij is nog niet erg gevuld, maar ik heb goede hoop dat er binnenkort meer te vinden is.)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoewel ik nog maar met eerste verkenningen van games begin - ik laat me leiden door specialisten en ervaringsdeskundigen in dit domein: Margreet van den Berg en haar zoon Martijn - ben ik al helemaal gewonnen voor hun educatieve 'krachten'. Jaren geleden hoorde ik James Paul Gee op een congres in Gent: indrukwekkend, uitdagend, inspirerend. Ik ben hem sindsdien niet vergeten. Gelukkig zijn er bij de Noorderburen ook specialisten die hun expertise loyaal, royaal en vriendelijk delen zodat wij (er) wijzer (van) worden.

Ik kan me vergissen, maar ik heb sterk de indruk dat jullie in Nederland mijlen vooruit liggen wat onderwijsinnovatie door de nieuwe media betreft. Als ik naar mijn blogroll en feeds kijk op TSM, dan 'scoort' Nederland op ict-vlak met Web 2.0 en games bijzonder hoog! 'Mijn blogroll en feeds' ... wie ben ik om zulke 'vaststellingen' te doen? Ik heb geen ict-pretenties als talenleraar (die wel al jarenlang zoveel mogelijk heeft proberen bij te scholen op ict). Ik zit, zoals gezegd, nog in de oriëntatie- en experimenteerfase. Richt ik mijn blik eenzijdig op 'de Noorderburen'? Kijk ik niet goed? Weet ik niet beter? Het kan allemaal wel, maar ik denk dat ik toch gelijk heb als ik Nederland met Vlaanderen vergelijk. Ik geloof dat de meeste scholen zich bij ons nog volop in de implementatie van de elo's bevinden (ik spreek hier niet over de pioniers die jaren vooruit liggen), in het uitschrijven van studiewijzers voor Begeleid Zelfstandig Leren en Werken. Neem games-in-het-onderwijs, neem TE-learning zoals bij Wilfred Rubens,... daarvan hebben wij nog niet veel kaas (!) gegeten.

Hartelijke dank, Margreet, voor je mooie en handzame brochure die ik als cadeautje mocht ontvangen! "Wat weten we over ... gaming in het PO en VO?", een uitgave van Stichting Kennisnet Ict op school. Zoals ondertussen iedereen weet, is de tekst van mensen die er alles over kunnen weten: Margreet van den Berg en Robert-Jan Simons. Ik zou al willen beginnen lezen, maar moet me intomen wegens de laatste schoolweek met het afstuderen van mijn laatstejaars, een week vol deliberaties, vergaderingen, oudercontact, administratief werk voor de leerlingendossiers, proclamatie, inschrijvingen. Ik wil je zeker nog bloggen mét een foto van je brochure... En ook Wilfred Rubens verdient nog alle aandacht op TSM sinds hij lid is geworden van HST. Maar ik moet jammer genoeg wel uitstellen tot morgen wat ik vandaag zou willen bloggen.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Janien,
Toch hebben jullie in Vlaanderen ook een paar pracht-initiatieven. Ik heb al jaren geleden met veel enthousiasme gekeken naar Anywize, en de site Klascement vind ik een voorbeeld van hoe leerkrachten elkaar verder kunnen helpen! En wat vind je van Edublogs.be en Smetty? Daar word ik op mijn beurt weer erg blij van!