woensdag 13 juni 2007

Memory Maker

Leerlingen leren veel door in teamverband een spel te maken. Maar ... dat kost wel veel tijd, en dat is soms lastig. Een alternatief kan zijn om leerlingen alleen de content voor een spel te laten maken. De vorm van het spel staat dan vast, maar de inhoud ontbreekt nog. Er zijn verschillende tools om dit te doen. Bij sommige tools heb je als gebruiker nog vrij veel keuze om de inhoud te bepalen (zoals bij Story Inventor of Create-a-Scape), bij andere kun je alleen vragen invoeren. Dat is natuurlijk lang niet zo inspirerend als zelf een heel spel bedenken en maken, maar het maken van een quiz kan een welkome afwisseling zijn op andere manieren van leren.

Programma's om een quiz te maken zijn er volop. Eén daarvan is Brainteaser. Voor dit spel, gemaakt door leerlingen van het Sintermeerten College, kunnen leerlingen zelf vragen maken, waarna het spel door andere leerlingen gespeeld kan worden. Brainteaser is één van mijn favorieten omdat het een echt leuk spel oplevert. Maar er zijn meer van dit soort tools. Sommige zijn behoorlijk prijzig, zoals Gameshow Prep en Allprep, maar voor wie minder te besteden heeft zijn er, naast Brainteaser, alternatieven. Je kunt bijvoorbeeld vrij eenvoudig met behulp van PowerPoint het spel Lotto Weekend Miljonairs nabootsen, en op de site van het SLO kun je Memory Maker downloaden. Met Memory Maker kunnen leerlingen makkelijk een memoryspel maken, met naar keuze 12, 20 of 30 kaartjes, gevuld met tekst, plaatjes of geluiden.

Natuurlijk is het nog veel leuker om zelf een format te bedenken èn uit te voeren. Maar voor een enkele les is dat vaak teveel gevraagd. Werken met kant-en-klare quiz-formats kan een goede opstap zijn naar grotere projecten, of een manier om variatie aan te brengen in de werkvormen. Verandering van spijs doet immers nog altijd eten!

Geen opmerkingen: