vrijdag 22 juni 2007

Sorted books project

foto van  scbeeler47Echt een leuk idee voor de 'H-Z-B'-uren: de 'hou-ze-bezig-uren'. De uren die je nog moet geven, terwijl de stof al behandeld en getoetst is. Die uren dat de zon het lokaal dusdanig heeft verwarmd dat alle werklust uit de leerlingen weggesmolten is, en dat er alleen nog energie is overgebleven om tegen te zijn. Tegen de school, tegen de les, en als het een beetje tegenzit ook tegen de medeleerlingen en tegen de docent. Lastige uren, want als docent wil je ze niet alleen bezig houden, je wilt ze ook nog wat meegeven. Maar wat??

Het Sorted Books Project kan uitkomst bieden. Het staat beschreven op het weblog van Nina Katchadourian. Het gaat erom dat je boeken zo op elkaar legt dat de titels samen, van boven naar beneden gelezen, een tekst vormen. Een gedicht, een motto, een fantasie: alles mag zolang de titels samen maar één geheel vormen. Van die stapel(s) boeken maak je vervolgens een foto. Die kun je op Flickr zetten, liefst met daarbij de tag 'Sortedbooks', zodat je jouw resultaat kunt vergelijken met die van anderen. Je kunt als docent de te vormen tekst vrij laten, maar je kunt ook een opdracht geven: maak een tekst over de zomer, een overpeinzing over het afgelopen schooljaar, een toekomstvisie of een grappig fantasiegedicht. De leerling met het beste resultaat (en daar wordt natuurlijk over besloten door middel van een stemronde) wint een prijs.

Waarom ik dit een goed project vindt, zo vlak voor de zomervakantie? Je bent bezig met taal, woorden, teksten en gedichten, maar omdat de bouwstenen al klaar zijn heb je snel resultaat. Het daagt leerlingen uit om creatief bezig te zijn. Daarnaast moeten ze veel titels bekijken om tot een leuk resultaat te komen. Daar nemen leerlingen maar zelden de tijd voor: als ze in de bibliotheek een boek komen zoeken is dat vaak omdat dat verplicht is door de docent. Dan willen ze vooral snel resultaat. Het echte snuffelen in boeken zoals liefhebbers doen, is er maar zelden bij. Maar je zult zien dat door leerlingen via deze opdracht uit te dagen veel titels te bekijken, ze op een gegeven moment ook nieuwsgierig zullen worden naar de inhoud van de boeken. En dan kan het zomaar gebeuren dat ze voor de vakantie een boek meenemen dat ze nog eens nader willen bekijken. Een betere voorbereiding voor een lange zomervakantie is er toch niet?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is inderdaad erg leuk. Zelf heb ik al 2 avonden voor mijn boekenkast gestaan om er iets van te maken voor mijn blog maar helaas, het lukt me niet.

Wel leuk zoals jij ertegenaan kijk, meteen de link naar het onderwijs. Daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht.

Anoniem zei

Schitterend idee. Ga ik zelf ook proberen. Ook een leuk idee voor onze culturele doe-dagen denk ik. Ik stel mijn mediatheek daar graag voor beschikbaar. Misschien vooraf wel even een opruimploeg samenstellen.

Jurrien

m2cm zei

@Daniëlle,

Dat is gewoon een afwijking van mij: bij alles wat ik hoor of zie ga ik op zoek naar de onderwijsmogelijkheden. Soms een handige handicap, maar soms ook erg lastig ;-)

@Jurrien,
Misschien is zo'n aktie een goede start van de jaarlijkse inventarisatie/opruimbeurt. Als de boeken toch al de kast uit zijn, kunnen ze makkelijk afgestofd worden ;-)