dinsdag 26 juni 2007

Spellen uit Wageningen

naar de pagina met spellen op de VWO-campusOp de VWO-campus van de Universiteit Wageningen staan een aantal spellen/simulaties bij elkaar die bruikbaar zijn voor het voortgezet onderwijs. De spellen zijn niet door henzelf ontworpen, maar wel door hen verzameld. Jammer vind ik dat de WUR de spellen niet heeft voorzien van een handleiding voor de docent: dat had de verzameling zeker meerwaarde gegeven. En ook jammer dat het overzicht niet echt onderhouden wordt: twee van de links zijn dood. Maar toch vind ik de lijst nog wel de moeite waard: de gameplay van de spellen is weliswaar niet altijd overtuigend, maar inhoudelijk zijn de spellen die ik kon testen van een goede kwaliteit.

Op de site zijn de volgende spellen/simulaties te vinden:
  • Kwekersspel; over het kweken van hybride gewassen;
  • Watermanagementspel 1; een spel over de keuzes die waterbeheerders moeten maken (o.a. het terugdringen van voedingsstoffen, veranderen visbeheer);
  • Ecologische voetafdruk; over hoeveel het milieu belast wordt door een aantal zaken (zoals voeding, kleding, wonen enz.);
  • Oitap 2. Volgens de VWO-campus een spel over voeding en ontwikkelingssamenwerking (maar omdat dit een dode link is, heb ik dit niet kunnen testen);
  • De polyomino's; over figuren die gevormd worden door eenheidsvierkanten samen te voegen;
  • Bacterie vechten; over hygiëne en het bewaren van voedsel.

Het laatste spel is gemaakt door het Voedingscentrum, en kan - net als het spel 'Ecologische voetafdruk' - via deze site gedownload worden. Handig voor docenten die het spel spelen in de les, en niet afhankelijk willen zijn van links (die nog wel eens gewijzigd worden)!

1 Op de site van de WUR staat hier een dode link: ik heb in deze post een link naar een andere pagina opgenomen die (hopelijk) naar het bedoelde spel verwijst. Het SLO heeft een handleiding geschreven bij dit spel, te vinden in een bundel met allerlei opdrachten op het gebied van biologie. Op pp. 5 t.m. 7 voor leerlingen en op p. 8 staan wat tips voor de docent over de begeleiding van de leerlingen bij dit spel.
2 Dit is de tweede dode link. De site waar die vandaan komt is 'under construction'. Mocht iemand van de WUR deze post lezen (Wouter??), dan kan die misschien achterhalen of het spel nog te spelen is ;-)

Geen opmerkingen: