woensdag 4 juli 2007

Elder Scrolls IV Oblivion; Word een legende

Naar de site van OblivionNa heel er veel tijd aan school te hebben besteed is het tijd voor een van de dingen die ik echt leuk vind: vakantie! Helemaal tot rust komen, niet meer vroeg uit je bed te hoeven of je te haasten om huiswerk op tijd af te krijgen. Gewoon even aan niets denken. En dan heb je opeens een hele hoop vrije tijd. Naast op vakantie gaan, werken en vrije tijd speel ik ook nog wel graag eens een spelletje. En weet je wat: deze keer ga ik niets educatiefs bloggen. Het is vakantie. Totaal niet de tijd om iets te leren. Daarom deze keer eens een spel waar ik zelf totaal verzot op ben. Een game waarvan je na de vakantie zegt: “Goh, ik heb helemaal niets geleerd, maar ik heb me prima vermaakt” Met zo’n game bedoel ik natuurlijk ‘The Elder Scrolls IV: Oblivion’.

For 65 years I have ruled this empire. Generals and kings have melted my command. But a darkness comes, the blood tide rises. These are the closing days of the Third Era. And the final hours of my life.

Dit is waar het allemaal mee begint. Je zit in een kerker en je wordt opgehaald door de keizer van Cirodiil en een paar van zijn trouwste volgelingen. Terwijl je met de keizer uit de kerker probeert te lopen, leer je een aantal basisvaardigheden. Totdat de keizer opeens naast zijn tombe staat, je een geheime weg naar buiten wijst en de keizer vermoord wordt. Hij heeft in dromen gezien hoe er in het land zich allemaal poorten naar de hel (Oblivion) openen, en dat er een iemand was die dit allemaal kan stoppen: jij.

Vanaf het moment dat je uit de kerker komt kan je alle kanten op. Als beginnende speler weet je niet waar je moet beginnen. Gewoon vooruitlopen en zien wat je tegenkomt? Of eerst op de kaart kijken wat er mooi ziet. Maar het ziet er allemaal mooi uit. Dus toch maar vooruit lopen? Hoe dan ook, je komt vanzelf wel een missie tegen, welke kant je ook op gaat. Kan je mooi ook al je 24 basisvaardigheden leren in de tussentijd. Deze variëren van sluipen (sneak) tot stompe wapens. (blunt) Daarnaast kan je nog hoofdvaardigheden leren, die invloed hebben op hoe je karakter zich ontwikkelt.

De game kent vele missies. De hoofdmissie is het voorgoed sluiten van alle poorten naar Oblivion. Je kan deze stuk voor stuk doen. (Niet aan te raden, het zijn er een stuk of 70 denk ik.) Je kan het ook doen door de hoofdmissie te voltooien. Daarnaast zijn er ook nog een groot aantal minder belangrijke missies, die je krijgt door met mensen te praten en roddels op te vangen. Er zijn een flink aantal add-ons verschenen, en zelfs een uitbreiding. De belangrijkste add-on is Knights of the Nine, waarin je als pelgrim het hele land door reist op zoek naar de heilige wapenuitrusting. De uitbreiding Shivering Isles gaat over de prins Sheogorath van het duister. Deze heeft 2 werelden gecreëerd. Een van ultieme creatie en een van ultieme duisternis. Jouw taak is om als sterfelijke te stoppen dat de wereld van Sheogorath in elkaar stort.

Dit allemaal is nog maar het kersje van de taart. Over Oblivion kan ik nog wel pagina’s vol schrijven, aangezien ik zelf met de eerste keer zonder uitbreiding 250 uur bezig ben gezeest en nu dan ook de xbox 360 versie heb gekocht met uitbreiding en dat mijn totale gameplay op ongeveer 500 uur ligt met dit spel. Dit maakt voor mij in ieder geval dat ik dit spel echt aan iedereen kan aanbevelen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, voor mensen die dit type spel niet leuk vinden, maar ik denk wel dat dit spel zeer veel mensen kan vermaken. Pas wel op: Je moet er een erg goede pc voor hebben. Ik heb veel pc’s gezien die dit niet aankonden. Voordeel is wel dat het ook op de ps3 en de xbox 360 draait, en daar valt niets mis te gaan. Mooie site om meer te weten te komen is overigens deze wiki.

Dit was mijn laatste blogje voor de vakantie. Na de vakantie hoop ik weer iedere week verder te gaan. Mijn moeder kwam laatst weer met een stapel handheld games binnen, dus voorlopig heb ik nog genoeg te spelen. Ik ga nu een periode van vakantie tegemoet, en ik wens iedereen fijne vakantie.

1 opmerking:

Anoniem zei

Oblivion is idd. echt top!