woensdag 4 juli 2007

Catalogus van games

animatie van een racende autoMet de vakantie voor de deur werd het voor mij hoog tijd om wat spelletjes aan te schaffen. Want je begrijpt dat ik die tijd benut om weer eens wat te spelen. En gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen: mijn kinderen vinden het vaak leuk om ook samen een spel te spelen. Dus heb ik maar weer eens een winkel opgezocht om het actuele aanbod van entertainmentgames te bekijken en te kijken welke spellen voor de Nintendo DS en de Sony PSP in onze vakantiekoffer moesten komen.
Want ja, een WII neem je niet mee op reis, en over een p.c. beschikken we niet op ons vakantieadres.

Ik moet eerlijk zeggen: het viel me niet mee om een keuze te maken. Ik ken natuurlijk wel een redelijk aantal spellen, maar ik houd niet precies bij wat er op de markt verschijnt en bovendien was ik niet op zoek naar een spel voor mezelf, maar naar spellen waar we alle drie plezier aan konden beleven. Ik moest me dus oriënteren op de spellen door het lezen van de teksten op de verpakking, in de catalogi van de winkels en op de sites van de leveranciers. En dat valt behoorlijk tegen. Al die teksten ronken van reclame: de ene is nog wervender dan de andere. Maar je krijgt maar bedroevend weinig echte informatie over het spel zelf.

Nu de gamingindustrie steeds belangrijker wordt, en we games (hoop ik) meer gaan zien als een waardevol medium, vind ik dat het hoog tijd wordt voor gedegen informatie over spellen. We hebben al wel de PEGI die aangeeft of de inhoud van een spel geschikt is voor een bepaalde leeftijd, maar daar kun je niet vinden wat de inhoud is van een spel. Ik denk dat hierin een taak zou kunnen liggen voor bibliotheken. Net zoals zij boeken vaak voorzien van een korte, kritische beschrijving (de annotatie), zo zouden ze van games een beschrijving kunnen geven volgens vaste standaarden. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een bepaling van de doelgroep, een duidelijke indeling in categorieën, de verhaallijn van het spel, de vereiste vaardigheden of kennis (motorische vaardigheden, wiskundig inzicht enz.), de moeilijkheidsgraad enz.

Ik zou zelf heel blij zijn met een catalogus waarin games op zo'n manier beschreven worden. En ik denk een heleboel ouders met mij, want ik hoor ook van anderen dat ze het lastig vinden om leuke spellen te vinden, voor zichzelf of voor hun kinderen. Openbare bibliotheken, NBD/Biblion: een uitdagende klus voor jullie??

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Helemaal mee eens. Wij horen in onze panelssessies met ouders ook heel vaak deze klacht: hoe een goede game te kiezen. De leeftijdsaanduidding is zo globaal, je merkt pas echt welke gelaagdheid een game heeft als je er diep in zit. Enig idee of iemand er nu al mee bezig is?

m2cm zei

@Karin,
Helaas: voor zover ik weet heeft nog niemand zich daarop gestort. Dus als je ermee aan de slag wilt, kun je misschien een gat in de markt vullen!