maandag 3 september 2007

It was not a long, hot summer

naar Maand- en seizoensoverzichten KNMI
Graag zou ik de eerste post na de vakantie beginnen met de quote: 'It was a long, hot summer', maar dan zou ik liegen. Het was natuurlijk niet echt warm te noemen in de meeste landen. Maar voor mij was het wel een heerlijke lange zomer; genoeg tijd om over allerlei leuke en inspirerende dingen te lezen en te horen. Ik zal er in de komende maanden weer elke schooldag over vertellen.

Bij het begin van dit nieuwe schooljaar, nu de agenda's (hopelijk) nog niet vol zijn, wil ik eerst melding maken van een aantal bijeenkomsten, conferenties en cursussen die jullie misschien interessant vinden.

Van 11 september tot en met 16 oktober verzorgt de Mediafabriek van Kunstgebouw een cursus van 6 lessen van 3 uur over games maken, en van 30 oktober tot en met 4 december over games ontwerpen. Meer info over de cursussen is te vinden op de site van de Mediafabriek; inschrijven moet gebeuren op de site van Kunstgebouw.

Op 14 september is er een gratis workshop voor docenten in het gebruik van het spel Plaza Challenge School Editie. Dit spel kan gebruikt worden in het kader van het vak economie, maar ik hoorde voor de vakantie van een docent dat zij het spel wilde gebruiken voor teambuilding in haar mentorklas.

Van 25 tot 29 september is het grote PICNIC-evenement. Tijdens PICNIC'07 is er aandacht voor 'creativiteit in cross media content en technologie, speciaal op het gebied van entertainment en communicatie'. Een mond vol, maar voor mij betekent het dat er allerlei leuke en nieuwe dingen te beluisteren, bekijken en te doen zijn ;-) Een passepartout voor het hele evenement is best kostbaar, maar gelukkig zijn er ook onderdelen die je voor niks kunt bijwonen. Zo is er bijvoorbeeld 'Come out & play games' waarbij je een gps-voetbalspel kunt spelen en een mobiel spel op de PSP, en op 24 en 25 septemer is er PICNIC-Jr, met workshops voor jongeren en een seminar (alleen op 24 september) voor ouderen. Een inspirerende plek om naar toe te gaan met je leerlingen om naderhand ervaringen uit te kunnen wisselen. Op 24 september organiseert Stichting Mijn Kind Online een debat over kwaliteit van kinderwebsites.

Iets verder weg nog, op 14 november, is in het Figi-theater in Zeist het symposium 'Waarom Onderwijs?', over kwaliteit en innovatie in onderwijs.

En de laatste om alvast vast te leggen in je agenda: op 21 en 22 november is weer de jaarlijkse i&i-conferentie. Het programma staat nog niet online, maar ik mag vast wel verklappen dat ik daar tot mijn vreugde met een aantal collega's een uitgebreide workshop over gaming mag verzorgen.

Geen opmerkingen: