maandag 10 september 2007

Leermateriaal mediawijsheid

Afbeelding Mediawijsheid, overgenomen van site Virtueel PlatformErg enthousiast ben ik over de brochure bij de uitzending van Schooltv 'Hanna's mission', over burgerschap. De brochure is gemaakt door de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur en beschrijft het leerplan voor audiovisuele vorming op deze school en de ervaringen die zij de afgelopen jaren hiermee hebben opgedaan.

Het leerplan van de KSE is vakoverstijgend en schoolbreed, maar je kunt natuurlijk ook gebruiken om ideeën op te doen voor lessen waarin leerlingen mediawijs worden. Daarnaast vind je er duidelijk beschreven wat competenties zijn en hoe je die kunt toetsen. Een belangrijke zaak, vind ik. Ik denk dat alle scholen wel aandacht besteden aan competenties, maar dat die nog lang niet op alle scholen structureel getoetst worden. En dat vind ik wel een vereiste als je het werkelijk belangrijk vindt dat die competenties een plaats krijgen in het curriculum.

Wat ik verder heel interessant vond om te lezen, waren de ervaringen die met het programma zijn opgedaan. Zo vertellen ze dat ze geconstateerd hebben dat leerlingen bij het bekijken van oudere filmfragmenten snel verveeld raakten omdat ze het verhaal en de acties te traag vonden. Maar bij navraag bleek dat ze vaak niet door hebben waar ze precies naar zaten te kijken. Sprongen in de tijd, wendingen en gelaagdheden in het verhaal bleken ze vaak te ontgaan totdat de docent ze daarop wees en het fragment herhaald werd. Misschien geldt dat ook wel voor het lezen van wat oudere literatuur. De moeite waard, lijkt mij, om zo af en toe eens te controleren, en om ze zelf met dit soort zaken te laten spelen.

Ik kan iedereen aanraden om de brochure te bestellen. Dat kan (gratis) online bij Teleac (voortgezet onderwijs, artikel nr. 1570#BR) of telefonisch op nr. 0900-1344.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank voor de tip.

m2cm zei

@Jurrien,

Graag gedaan!