dinsdag 30 oktober 2007

Bibliothecaris worden door te gamen

Speel de spelletjes hierEindelijk zijn er nu games voor bibliothecarissen. Wel bibliothecarissen van de oude stempel: volgens deze spelletjes lijkt het werk van een bibliothecaris te bestaan uit boeken terugzetten en voor klanten de goede boeken uit de kasten halen. Daar denk ik wat anders over, maar ik vind het toch wel erg leuk dat deze spelletjes bestaan.

Within Range is een spel waarbij je boeken op de goede plaats terug moet zetten in de kast. De boeken staan gerangschikt volgens een Amerikaans ordeningssysteem, namelijk dat van de Library of Congres. In de eerste ronden krijg je de codes op de boeken te zien; in de ronde daarna krijg je het onderwerp van het boek en moet je zelf bepalen welke code daarbij hoort, en tussen welke onderwerpen het in de kast moet staan.

In I'll get it moet je als bibliothecaris op tijd de vragen van de klanten beantwoorden. Om te beginnen hoef je maar twee klanten te bedienen, maar daarna komt het rush-hour en is het rennen geblazen om op tijd de goede boeken uit de kast te halen en als de klanten weggaan hun tafels leeg te ruimen zodat nieuwe klanten plaats kunnen nemen.

De spellen zijn nog in beta, maar het lijken me leuke spellen om aan te bieden aan bibliothecarissen in spé tijdens de open dagen die nu overal op de opleidingen worden gehouden!

1 opmerking:

Anoniem zei

I'll get it! Fijn, Margreet, dit spel zet ik mee in in mijn schoolvak Nederlands. Na eerste lectuur van je blogpost denk ik aan inzet bij volgende vakonderdelen:
- bij de keuzemogelijkheden voor mijn leerlingen (secundair onderwijs, bovenbouw)in de vaste opdrachten voor de literactuamap. De game "I'll get it" brengt hen in contact met de innovatieve mogelijkheden van 2.0 in online games én geeft hopelijk denkaanzetten over de rol van boeken, magazines en elektronische databanken in de informatie- en kennismaatschappij.

- En bij de taalvaardigheden (schrijfvaardigheid, gedocumenteerd schrijven): het zou hen moeten doen reflecteren over zoekmogelijkheden in de bib en elders, over thema's, categorieën en trefwoorden. Ik wil er dus ook mee aan woordenschatuitbreiding doen.

Bedankt, Margreet! (Nog maar eens een bewijs dat ik niet meer kan leren of onderwijzen zonder jou!)