maandag 8 oktober 2007

Oproep: project over Darfur

Naar het spel Darfur is DyingEen enkele keer krijg ik verzoeken van mensen of ik wat op mijn blog wil schrijven over iets. Ik ga daar op in, als ik denk dat ik jullie daar een plezier mee doe èn als ik zelf achter de boodschap sta.

Vorige week werd ik benaderd door Sjaak Janssen, docent op de KSE, en een oude bekende van mij, of ik via dit weblog wilde polsen of er onder docenten in het vo belangstelling bestaat om aan te haken bij een project dat hij wil gaan doen. Omdat ik het een ongelooflijk interessant en educatief project vind, ga ik graag op zijn verzoek in. Daarom deze keer geen berichtje van mij, maar een bericht van Sjaak:
Van de amerikaanse reisboekenschrijfster en documentairemaakster Karin Muller ontving Sjaak Jansen van de Katholieke Scholengemeenschap het onderstaande projectvoorstel:

I plan to spend three months in a Sudanese refugee camp, film stories of individuals and their environment. I will then make this footage available to the US and European high school system, with the understanding that the students who take on the project will spend at least one full semester editing the footage into a half hour documentary.

In addition, any school with the available video resources and technical expertise will film the students during post production. The ultimate goal is to document how a group of typical modern teenagers are profoundly changed by the experience of trying to tell the story of the Sudanese refugees.


Karin stelt dus deze beelden beschikbaar aan middelbare scholen in Europa en de VS en de leerlingen moeten van die ruwe beelden een documentaire maken. Da's nog niet alles: deelnemende leerlingen moeten daarin ook vertellen/laten zien wat deze beelden voor hen betekend hebben: wat het gedaan heeft met hun kijk op het vluchtelingenprobleem in de wereld en dat in Darfur in het bijzonder.

Mogelijke vakgebieden met raakvlakken met dit alles binnen de school: media-educatie (burgerschap!!!), engels, maatschappijleer, AV, aardrijkskunde, geschiedenis, levensbeschouwing, enz. In de toekomst is het de bedoeling dit project wat laagdrempeliger en voor meer scholen toegankelijk te maken.

Wie op dit moment (of in de toekomst) geïnteresseerd is in dit project kan contact opnemen met Sjaak jjansen_apenstaart_k-s-e.nl
Het lijkt mij een pracht project dat, zoals Sjaak aangeeft, een heleboel zaken bij elkaar brengt. Ik voeg daarom aan deze oproep niets toe, behalve dan een link naar een spel waarin een heel klein beetje duidelijk wordt hoe complex de problematiek in Darfur is. Ik ga niet in op de inhoud van het spel, maar vraag je om het eens door je leerlingen te laten spelen en ze dan te laten vertellen wat ze ervan opgestoken hebben.

Geen opmerkingen: