vrijdag 19 oktober 2007

VoiceThread

Naar de site van VoiceThreadAlweer het laatste blogje voor de herfstvakantie. Na vandaag is het weer een week stil op dit blog. Niet omdat ik niks meer te delen heb, maar omdat ik nog zoveel andere dingen leuk vind en ik daar ook af en toe tijd voor vrij wil maken.

Deze keer een tooltje waar ik leerlingen graag mee zou laten werken: VoiceThread. Met VoiceThread kun je een plaatje voorzien van een praatje. Het praatje kan gegeven worden in de vorm van een gesproken of een geschreven tekst. Je kunt er ook nog wat bij tekenen. Handig is dat grote tekeningen aangepast worden aan de grootte van het scherm van VoiceThread, maar dat je bij grote tekeningen kunt inzoomen en kunt schuiven.

Je kunt ervoor kiezen of je je plaatje/praatje privé wilt houden of wilt delen met anderen. Als je kiest voor die laatste optie, dan kunnen bezoekers van de tijdens het kijken direct reageren op jouw plaatje/praatje door te klikken op het microfoontje of de knop 'Type'. Je hebt er niet veel voor nodig: een p.c. met microfoon volstaat. Maar je kunt er veel mee in het onderwijs: verhalen vertellen, commentaren/meningen geven bij een afbeelding (bijv. van een kunstwerk), een tijdlijn maken, laten zien hoe je een berekening uitvoert of een diagram of iets dergelijks maakt, leerlingen laten reageren op elkaars (eventueel ingescande) tekening enz.

Ik vind dit soort tooltjes vooral leuk omdat je ze zo gemakkelijk kunt gebruiken voor de les. Niet om als docent materiaal aan te bieden, maar juist om leerlingen zelf content te laten maken en dingen aan elkaar uit te leggen. Door zelf content te maken en dingen uit te leggen beklijft de lesstof beter. Daarnaast levert het materiaal op dat je zelf weer kunt gebruiken bij andere lessen en dat geschreven is op het niveau en in de stijl van leerlingen. Bovendien biedt deze aanpak mogelijkheden om met leerlingen te praten over de mogelijkheden en de moeilijkheden van internetgebruik.

Hieronder zie je twee Engelstalige voorbeelden van VoiceThreads. Wie maakt de eerste Nederlandstalige VoiceThread met leerlingen?




5 opmerkingen:

ik ga zei

Wie maakt de eerste Nederlandstalige VoiceThread met leerlingen?
Daarvoor zou je deze vraag met verwijzing naar dit bericht misschien op de Scholenlijst moeten plaatsen!

Tessa van Zadelhoff zei

Hoi Margreet, lijkt me een leuke werkvorm om eens in de klas uit te proberen. Misschien kan ik het toevoegen aan 'wat je van beren leren kan' Bedankt voor de tip,

Fijne herfstvakantie Tessa

m2cm zei

@Willem,
Je had gelijk: een berichtje op de Scholenlijst geeft snel reacties!
@Tessa,
Ik denk zeker dat het past op je lijst van verwerkingsvormen op watjevanberenlerenkan. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! Kijk ook even op het weblog van Elke. Zij had er, net als Willem, al eerder over geschreven.

Isidore Postmes zei

Hee Margreet,

Zowaar een leuke tool die ik zeker in het kader van de CKV lessen een rol ga laten spelen op het Sintermeertencollege....bedankt voor de tip....ik laat het je wel weten als we iets gemaakt hebben...

m2cm zei

@Isidore,
Als je wat gemaakt hebt met je leerlingen, wil je dan de URL bij dit blogje zetten? Dan kunnen we allemaal ons voordeel doen met jullie voorbeeld!