dinsdag 13 november 2007

e-Games om zelf te maken

Naar de e-Games generatorOm commerciële entertainmentgames in het onderwijs in te zetten, is vaak niet makkelijk. Er is geen lesmateriaal voor, er zijn geen kant-en-klare instrumenten om de activiteiten van de leerlingen te monitoren en er is geen pakketje om te meten wat de leerling geleerd heeft. Gelukkig zijn er scholen die zich door dit soort belemmeringen er niet van laten weerhouden om met games aan de slag te gaan.

Voor wie het nog een stap te ver is om de mogelijkheden van dit soort games te onderzoeken, zijn er andere mogelijkheden. Eén daarvan is om kennis te toetsen middels games. Als docent kun je kennis toetsen via een spel en je kunt leerlingen vragen een toetsspel te maken dat vervolgens gebruikt kan worden om (bij andere leerlingen) kennis te toetsen. Niet zo spectaculair misschien als het spelen van commerciële games, maar als leerlingen mogen kiezen tussen een gewone toets en een toets in spelvorm met een high-score list dan is voor velen de keuze snel gemaakt.

Er zijn verschillende plekken op het web waar dit soort spellen (toets-games) zelf te maken zijn. In het weekend ontdekte ik er weer een: de e-Games Generator. Op deze site kun je allerlei verschillende soorten spellen maken:
  • boter-kaas-eieren, galgje,
  • een spel waarbij je paren moet maken,
  • spellen waarbij je elementen moet rangschikken in de goede volgorde,
  • multiple choice-spellen.
Als je de games hebt gemaakt kun je ze plaatsen in je eigen game-arcade waarvoor je mensen kunt uitnodigen om je games te spelen. Je kunt als maker zien wie het spel hebben gespeeld en wat hun resultaten zijn.

Totaal zijn er 9 verschillende formats. Je hoeft alleen maar de content toe te voegen. De toets oogt als een spel: er zit een muziekje achter, de antwoorden moeten in een bepaalde tijd gegeven worden en er zijn van elk spel verschillende levels.

Wat ik bijzonder prettig vind is dat je de spellen niet alleen online kunt zetten: je kunt ook de door jou gemaakte games als SWF-bestand downloaden en op je eigen p.c. zetten. En bij elk spel kun je aangeven aangeven of je er een LMS-bestand bij wilt hebben of niet waarin de prestaties van de spelers worden opgeslagen. Op deze manier kun je de games ook in je eigen ELO hangen.

Ik heb er natuurlijk wat mee geëxperimenteerd en ik ben onder de indruk. Het enige nadeel dat ik kan ontdekken is dat je nergens (zelfs niet bij het schrijven van een inleiding op het spel) diakritische tekens kunt gebruiken. Maar dat weegt voor mij ruimschoots op tegen de voordelen: gratis (een docent kan hiermee zijn eigen toetsen maken, maar hij kan ook de leerling vragen om toetsen te maken en die vervolgens voorleggen aan andere leerlingen), zowel via internet te spelen als lokaal (dus als internet er een keer uitligt, dan kan het spel nog wel gespeeld worden), voor zover ik kon zien geen reclame-uitingen in de spellen en een redelijk goede 'game-vormgeving'. Wie geïnteresseerd is: op de site staat keurig aangegeven welk format zich waarvoor leent. Een erg compleet aanbod dus en zeer bruikbaar voor wie in is voor een educatief spelletje!

2 opmerkingen:

Antoine van Dinter zei

Hallo Margreet,

Leuke tip en ook interessant voor ELO.

grt.

Antoine

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Antoine,

Dat vond ik inderdaad ook een interessante. Ik ben in principe voorstander van om dit soort zaken op het net te doen, omdat het extra prikkelt om met mensen van buiten school te werken. Maar ik snap wel dat scholen vaak liever de applicaties binnen de eigen ELO plaatsen omdat ze dat helemaal in eigen hand kunnen houden. Bijzonder van deze site vind ik dat die beide opties biedt!