woensdag 14 november 2007

Waarom ik web 2.0 belangrijk vind

plaatje van allerlei web 2.0 applicatiesIk heb al vaak geblogd over web 2.0. Deze ontwikkeling van het web van een verzameling over het algemeen redelijk statische en weinig interactieve pagina's naar een platform voor interactieve webapplicaties heeft ongelooflijk veel tools opgeleverd die gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Weblogs zoals deze, wiki's, online favorietenopslag zoals FURL en Del.icio.us, platforms waar foto's gedeeld worden, video's of presentaties: het is er allemaal en de mogelijkheden voor het onderwijs zijn groot.

Maar niet alleen daarom vind ik web 2.0 interessant: ik zie het ook als een uiting van hoe de maatschappij zich aan het ontwikkelen is. En omdat onderwijs in mijn visie moet aansluiten bij de maatschappelijke ontwikkelingen, denk ik dat het goed is om de belangrijke elementen van web 2.0 te benoemen en te kijken of we die kunnen vertalen naar het onderwijs.

Voor mezelf heb ik de volgende elementen benoemd, waarvan ik denk dat ze cruciaal zijn. Het allerbelangrijkste vind ik dat web 2.0 een plek is waar mensen dingen met elkaar delen, en op elkaars inbreng reageren. Ik denk dat leren vooral ontstaat tussen mensen. Je kunt wel leren uit boeken (of van internet), maar vooral door de interactie tussen mensen en reflectie op elkaars werk ontstaat volgens mij de echte kennis; kennis die voortbouwt op wat we al weten, en leidt tot verdieping.

Een ander element van web 2.0 is dat het niet beperkt blijft tot kleine groepen, maar dat iedere webbezoeker een bijdrage kan leveren. Het feit dat anderen (kunnen) reageren op wat ik schrijf, geeft mijn hobby een andere dimensie dan wanneer ik iets schrijf voor een groep bekenden. Het geeft het extra spanning, net zoals bij een wedstrijd waar een onbekende jury de inzendingen beoordeelt. Ik denk dat het onderwijs ook ernaar moet streven om zoveel mogelijk buiten de eigen muren te gaan, en buitenstaanders bij het onderwijs moet betrekken. Ouders, maar ook bedrijven, andere onderwijsinstellingen in binnen- en buitenland: allemaal groepen die wat kunnen toevoegen aan het onderwijsproces.

Het derde element van web 2.0 dat ik zou willen benoemen is het feit dat web 2.0 de kracht benut van de massa. Ik denk dat het onderwijs daar ook gebruik van kan maken, door patronen van vakken en klassen te doorbreken en onderwijs aan te bieden door alle jaren en vakken heen. Door zoveel mogelijk mensen op school bij een onderwerp te betrekken kunnen grote projecten ontstaan waarbij iedereen die een bijdrage levert kan excelleren op zijn eigen vakgebied. Door de kennis van al die mensen samen te voegen kunnen projecten ontstaan die niet alleen voor de leerlingen zelf, maar ook voor anderen iets opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een bundeling van allerlei werkstukken, presentaties, een verzamelwerk van 'instructables' voor het doen van praktijkonderzoek, een collectie favorieten van leerlingen en docenten (leerlingen kunnen vaak goed zoeken en docenten kunnen de waarde van bronnen goed beoordelen) enz.

Voor mij zijn dit de belangrijkste elementen van web 2.0, maar ik ben benieuwd hoe anderen daarover denken. Dus als iemand nog een toevoeging heeft: heel graag!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Margreet
Our comment COMING SOON! Vandaag 15november 2007, Koningsdag in B (!), ontvangen mijn 5e jaars (eerste jaar bovenbouw so) computerlinguïst en blogoloog Maarten Schenk in de klas. De onderzoeksredactie van de klas zal jouw stelling in de titel aan de Blogoloog voorleggen ...

Fantastisch, hoe jouw artikel nét in time is voor onze lessen Nederlands en hoe glad het spoort met onze didactische wensen! You are gorgeous! Thankx!

5 so en janien van The Sausage Machine

Zie ook http://janien.wordpress.com/2007/11/15/whos-afraid-of-blogs-bang-van-blogs-vast-en-zeker-de-blogoloog-niet/

m2cm zei

@Janien,

Wat leuk en boeiend om hem op bezoek te krijgen! Ik denk dat voor leerlingen dit soort contacten heel waardevol is. Leren van een expert geeft een andere dimensie aan leren!

Anoniem zei

Margreet,

Helemaal eens met je verhaal. Ik denk daarnaast dat als je kijkt naar leertheorieën zoals constructivisme, sociaal constructivisme en connectivisme dat de ontwikkelingen van deze theorieën(in de genoemde volgorde) gelijk lopen met de ontwikkelingen op het internet.

Met name het sociale aspect van web 2.0 hierin is opvallend en bruikbaar in het onderwijs.

Op mijn eigen weblog heb ik hierover een item geschreven, Web 2.0 for Teachers. Verder ben ik net terug van Nashville, en heb ik een groot aantal web 2.0 presentaties door vastgelegd op mijn weblog. Mogelijk interessant voor je.

Groetjes, Patrick

m2cm zei

@Patrick,

Dank voor je reactie en de links. Ik heb weer leesvoer voor het weekend ;-)