dinsdag 27 november 2007

Vluchteling; hoe zou dat voelen?

Naar het spelIn het (Engelstalige) spel Playing against all Odds van de UNHCR ervaar je hoe het leven van een vluchteling eruit kan zien. Het spel is opgedeeld in 3 delen:
  • War and conflict: running from persecution
  • Border country: can I stay here?
  • A new life: loss and challenge

In elk onderdeel word je voor keuzes gesteld. Hoe reageer je als je wordt ondervraagd en als je weet dat je gemarteld wordt als je het verkeerde (maar voor jouw gevoel het enige juiste) antwoord geeft op een vraag over stemrecht? Wie benader je als je na een lange vlucht eindelijk in een vrij dorp komt, wie vraag je om onderdak? Wat zeg je als je op een baan solliciteert en ze vragen naar referenties? Zou jij het overleven?

Ik vond het een erg benauwend spel. Bij de ondervraging had ik de neiging om de antwoorden te geven die 'mijn vijand' wilde horen om de martelingen te voorkomen, en in het dorp waar ik na mijn vlucht belandde koos ik de verkeerde mensen om te vragen om onderdak en ik voelde me erg verlaten toen anderen het niet aandurfden om me in huis te nemen. Alleen het zoeken van een baan ging me redelijk af, alhoewel ik niet de baan kreeg die ik wilde.

Ik denk dat het spel een goed beeld geeft van alle keuzes die een vluchteling moet maken om te kunnen overleven. Het spel kan goed gespeeld worden in het onderwijs, individueel of klassikaal (bijvoorbeeld met behulp van een beamer of smart-board). Bij het spel wordt informatie gegeven in de vorm van 'web-facts' en er is een pagina met informatie voor docenten. Om het spel te spelen heb je niet veel kennis nodig van de Engelse taal: de teksten zijn kort en bevatten weinig moeilijke woorden. Een prima introductie op de vluchtelingenproblematiek, bijv. bij het vak maatschappijleer, bij aardrijkskunde (volksverhuizing) of bij geschiedenis.

Geen opmerkingen: