donderdag 6 december 2007

De staking


Ik denk niet dat ik veel hoef uit te leggen als het gaat om de staking van vrijdag. Amsterdam, vanaf 12 uur op het museumplein in Amsterdam. De staking was tegen de 1040 uren norm, omdat veel scholen deze niet halen en vervolgens maar allerlei nutteloze uren zouden inplannen die leerlingen dan meestal zien als tussenuren, maar die wel meetellen voor de norm. Ik ben niet gegaan. Ik heb het wel overwogen.


Dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met de 1040 uren norm. Het is alleen zo dat als de overheid het aantal uren minder maakt, dat dan mensen meer huiswerk op krijgen en dat is een stukje zelfstandigheid en als je nu ziet hoeveel leerlingen al hun huiswerk maken, vind ik dat niet zo'n goed idee. Onze school haalde de norm ook bij lange na niet, en hebben hun verbouwingsplannen toen omgegooid van de lokalen die ze wouden maken, naar een hele grote studieruimte. De steruren, een soort verplichte hulp-bij-huiswerk-uren, werden meteen bijna allemaal daarnaartoe verplaatst. Wat doen leerlingen als ze in zo'n grote ruimte komen met zo veel andere leerlingen. De meeste gaan echt niet werken. En diegenen die wel willen werken, kunnen dat niet door het lawaai.

Wat ik eigenlijk vind is dat ze de uren veel nuttiger op moeten gaan vullen. Ik heb veel meer iets aan een uur normale les dan aan een steruur als het gaat om snel en efficiënt huiswerk maken. ( met sommige lessen als uitzondering) maar ik maak nog veel liever mijn huiswerk thuis in de stilte dan op school. Probeer jij maar eens iets te leren met 200 leerlingen om je heen. Als ze die uren nou eens op konden vullen met dingen als excursies, buitenlandreizen, dan zijn zowel de leerlingen als de leraren blij en dan kom je gegarandeerd aan het aantal uren.

Onze klas heeft er trouwens nooit last van gehad, dat ze te weinig uren hadden. Wij maken ieder jaar een mooie buitenlandreis en alhoewel ik toegeef dat deze niet iedere keer even leerzaam was, er zat zeker potentie in. Daarnaast hadden we iedere week tot nu toe 33 uren. Dit is in de vijfde teruggelopen naar 31 uren, maar met 31 uren per week zit ik nog steeds ruimschoots aan de norm. Totaal geen reden om te gaan staken voor mij.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Je schrijft dat jouw klas met 33 uren (klokuren? uren van 50? 45? minuten?) makkelijk aan de 1040 KLOKuur les komt?

Met lesuren van 50 minuten moet je 37,8 weken les hebben om met 33 lesuur/week 1040 klokuur per jaar te halen.

Halen jullie dat???

Anoniem zei

Nou Martijn, reageer eens op Tom!

Martijn van den Berg zei

We zitten uitgerekend op 40 weken les+excursies enz, Ik denk dat we de 1040 wel halen.

Anoniem zei

Een school kan haast geen 40 weken les geven, want een leerling heeft o.a. recht op 60 vrije dagen (= 12 weken) per jaar, feestdagen niet meegerekend. Doe 52 weken minus 12 weken minus feestdagen die op werkdagen vallen en je zit al onder de 40 weken. En de dag voor de zomervakantie dat je je rapport krijgt, wordt er vast geen les gegeven. En heeft jouw school proefwerkweken? Dat telt allemaal niet als (volledige) lesdagen!

Martijn van den Berg zei

Tsjah, nu begin ik ook te twijfelen. Maar in dat geval is dat aantal uur ook vrij moeilijk te halen, tenzij je iedere dag tot 4 uur op school zit.