woensdag 12 december 2007

Leerlingen bouwen games

Download hier het boekjeMet een klein beetje trots maak ik hier melding van een boekje waaraan ik een bijdrage heb geleverd en dat kort geleden is verschenen in het kader van het project Groeien door Games.

Het bouwen van educatieve games is een manier om gaming in het onderwijs op de kaart te zetten. Ik heb nu al weer zo'n twee jaar geleden de pilot voor de wedstrijd Make-a-Game neergezet en ik heb toen wel gemerkt dat het enthousiasme voor het bouwen van educatieve games als onderdeel van de leerstof groot is, maar dat de valkuilen diep zijn. Het grootste probleem is niet het werken met de software: je kunt games maken met heel eenvoudige, intuïtieve software en bovendien zijn veel leerlingen in staat om zich (eventueel met de hulp van mede-leerlingen) de wat meer complexe software eigen te maken. Ik denk dat een groter probleem is dat leerlingen noch docenten over het algemeen veel ervaring hebben met het vorm geven van het hele (creatieve) traject van het bouwen van een game. Voor docenten: hoe begin je zo'n traject, wat moet je weten voordat je begint, wat moet je in huis hebben, hoe zorg je er als docent voor dat je lesdoelen gehaald worden, hoe beoordeel je het werk van de leerlingen, hoe hou je ze bij de les? En voor de makers van de games: hoe maak je van een educatieve game een spannend spel, welke stappen moet je zetten voordat je gaat programmeren, wat moet je weten van het onderwerp van je game, welke mensen moet je bij het project betrekken om een maximaal resultaat te halen?

In het boekje 'Leerlingen bouwen games' proberen we al deze vragen en nog een paar meer te beantwoorden. We behandelen elke stap in het proces van het bouwen van een educatieve game vanuit twee gezichtspunten: die van de docent die een groep leerlingen begeleidt bij die taak en van de groep leerlingen die de educatieve game gaan bouwen.

Het was leuk werk om het boekje te schrijven. Omdat het bouwen van een game een multidisciplinaire klus is, moest we voor het schrijven van dit boek ook een multidisciplinair team hebben. We hebben het daarom met zijn drieën geschreven: Gerard Mulder die afgestudeerd is als wiskundig bioloog in Leiden, werkte voor Uitgeverij Jumbo als redacteur van gezelschapsspellen en educatieve spellen en nu zelfstandig opereert, Henny van der Meijden die in 2005 gepromoveerd is op het onderwerp Samenwerkend leren en die bij de masteropleiding Onderwijskunde van de Radboud Universiteit cursussen geeft op het gebied van Leren met ICT, Leren in een sociale context en Samenwerkend leren, en ikzelf.

Ik hoop dat het lezen van het boekje voor jullie net zo leuk en boeiend is als voor mij het samenwerken in dit boeiende team!

N.b. Het boekje is online te vinden. Je kunt er ook een papieren versie van bestellen bij Mesoconsult.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Margreet,

N.a.v. je verhaal over games nog een aantal leuke links voor het vak Frans (maar misschien kunnen anderen er ook hun voordeel mee doen). Ik wil je eerst wijzen op de site Usinaquiz. Op deze site kun je aan de hand van sjablonen allerlei spelletjes maken: galgje, dictee, ganzenbord etc. Eén spel wil ik er even uitlichten en daty is het spel: Serpents et échelles. Het leuke van dit spel is dat je het met meerdere leerlingen kunt spelen (tot 4 leerlingen). Leuk om aan het begin of aan het einde van een computerles te gebruiken. Hier vind je een voorbeeld uitgewerkt door Anja Kock: http://edu.familiekock.nl/hot%20potatoes%20oefeningen/4%20havo/sal.htm
Het te bewerken bestand vind je hier: http://usinaquiz.free.fr/jeux/serpent/sal0.htm
Je vindt hier eveneens de uitleg. Een andere site boordevol leuke spelletjes vind je hier: http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/french/french.htm
Hier vind je ook sjablonen om zelf spelletjes te maken: http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/default.htm

grt.

Antoine

m2cm zei

@Antoine,
Bedankt: die tips kan ik goed gebruiken! Ik had ze zelf nooit gevonden, stomweg omdat ik nooit op Franstalige sites heb gekeken.
Ik ben direct aan het experimenteren gegaan. De spellen van Usinaquiz vind ik niet echt makkelijk in gebruik omdat je makkelijk een foutje maakt in het javascriptje. Een komma te weinig en het werkt niet meer. Maar ik ben het wel met je eens dat het een leuk spelletje is om te doen. Ook zou ik graag het javascriptje aan een aantal leerlingen willen geven en ze vragen er een variatie op te bedenken. Ik ben ervan overtuigd dat ze dat kunnen en dat het leuke resultaten zal opleveren.
De games van Languages online zijn prima te gebruiken en ook makkelijk om zelf te maken.
Nog meer spellen om te spelen vind je overigens op http://atschool.eduweb.co.uk/rgshiwyc/school/curric/HotPotatoes/index.htm.

Ik heb overigens je tips verwerkt in de website Groeien door Games door de spellen die ik ermee heb gemaakt (en nog een aantal andere voorbeeldspellen) op te nemen: http://www.groeiendoorgames.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=52, onderaan de pagina.

Unknown zei

Hoi Margreet,

Misschien ook voor jou interessant. Ik ben zelf ook begonnen met mijn eigen weblog, met daarin aandacht voor het vak Frans en ICT. Frans zal niet voor iedereen interessant zijn, maar de ICT-component zal meer mensen aanspreken. Je vindt mijn weblog op: http://www.antoinevandinter.nl/weblog

grt.

Antoine

m2cm zei

@Antoine,

Dank: ik heb 'm gelijk in mijn feedreader geplakt!