maandag 3 december 2007

Limonade en economische goederen

Naar het spel Lemonade StandHet limonadespel is bij veel economiedocenten wel bekend. Dat is een spel waarbij de speler de opdracht krijgt zoveel mogelijk winst te maken met het verkopen van limonade. Daarvoor moeten bekertjes ingekocht worden, citroenen, suiker en ijs. Of de limonade goed verkoopt hangt af van het weer: als het warm weer is dan hebben de mensen zin in een koud drankje en loopt de verkoop voorspoedig. Maar als je pech hebt is het weer slecht en blijf jij als speler met je koele drankjes zitten. Geen probleem als je bekertjes overhoudt want die kun je de volgende dag gebruiken. Maar met ijs werkt dat helaas niet: dat smelt dus je moet de volgende dag weer nieuw kopen. Het limonadespel kan prima gebruikt worden voor de lessen economie om leerlingen de wetten van vraag en aanbod te laten ontdekken.

Onlangs ontdekte ik twee andere spellen die op soortgelijke leest geschoeid zijn: Coffeeshop en Lemonade Stand. Het leuke van deze spellen is dat ze net iets verder gaan dan het oorspronkelijke limonadespel. Bij Coffeeshop moet je namelijk niet alleen goed inkopen; het spel bied je ook de mogelijkheid om zelf een recept voor je drankje (koffie, in dit geval) te maken. Heb je sterke koffie met veel suiker en melk dan kun je daarvoor een veel hogere prijs vragen dan voor slappe koffie. Lemonade Stand gaat nog verder. Daarbij heb je drie levels. In het eerste level wordt de vraag alleen bepaald door het weer, net als bij het originele limonadespel. In level 2 wordt de vraag ook bepaald door nieuwsberichten: hoe bericht de pers over citroenlimonade? In het hoogste level moet je ook rekening houden dat de kosten om limonade te maken elke ronde weer anders kunnen zijn.

Beide spellen vond ik leuk om te spelen en een goede vernieuwing van het aloude Limonadespel. Het lijkt me leuk om het spel aan leerlingen te geven en ze te vragen om zelf te bedenken hoe je de achterliggende regelset in formules (en vervolgens in een spreadsheet) kunt vangen. Een goede oefening om abstract te leren denken!

Geen opmerkingen: