dinsdag 11 december 2007

SketchUp en virtuele werelden

Voor het SURFnetproject Virtuele Omgevingen heb ik met een aantal hogescholen en universiteiten contact gehad over het gebruik van virtuele werelden in het onderwijs. SURFnet biedt hoger onderwijsinstellingen de mogelijkheid om gratis een eigen Active Worlds omgeving in te richten en te gebruiken in ieder geval tot het einde van dit kalenderjaar en (als de projectleider na die datum de wereld wil gebruiken voor het onderwijs) tot het einde van dit schooljaar.

Een prachtige kans, vind ik, om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van zo'n omgeving. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat de meerwaarde is van virtuele omgevingen. Ik vind vooral de interactieve mogelijkheden belangrijk en minder de vorm, maar wat dan precies de meerwaarde is van zo'n wereld boven andere interactieve omgevingen (via web 2.0 of besloten omgevingen) daar ben ik nog niet helemaal achter. Misschien is het wel omdat virtuele werelden een soort tussenmogelijkheid bieden tussen volledig anoniem en volledig bekend. In een virtuele omgeving bieden niet de namen van je 'medespelers' houvast wie je bent, maar hun uiterlijk zegt wel wat over ze. Op de een of andere manier identificeren mensen zich met hun avatar in de virtuele wereld en maken ze zich daarmee 'bekend' aan de mensen met wie ze contact hebben. En waar sommige mensen (en vooral jongeren) regelmatig wisselen van e-mailadres, wisselen ze veel minder snel van avatar. Het is maar een gok: ik hoop dat uit de pilot van SURFnet meer informatie komt om het onderwijs op weg te helpen in virtuele omgevingen.

Maar om een omgeving te kunnen gebruiken zul je hem eerst in moeten richten. In Active Worlds heb je daarvoor een heleboel kant-en-klaar materiaal maar leuker is het natuurlijk om je eigen ideeën vorm te geven. Nu ben ik zelf geen verstand van werken met 3d-tekenprogramma's, maar ik heb me laten vertellen dat je voor het ontwerpen van objecten voor Active Worlds ook gebruik kunt maken van SketchUp van Google. En dát kan ik wel, een beetje...! Gelukkig kwam ik nog een paar duidelijke video's tegen die me verder hielpen. Nu kan ik het dus een beetje meer ;-) Een aanrader voor wie werkt met Google SketchUp! En voor wie verder wil: bij de screencasts hoort een heel boek. Dat laat ik maar over aan de echte experts.

Bron: Blogoscoped.


7 opmerkingen:

m2cm zei

@Kaj,
Dat virtuele werelden speciaal ook voor mensen met een stoornis in het autistisch spectrum toegevoegde waarde zouden hebben, had ik nog niet eerder gehoord. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Quest Atlantis kende ik wel. Wist je dat dat een wereld is die gemaakt is met de Active Worlds software? Active Worlds leent zich m.i. uitstekend voor gebruik in het onderwijs: je kunt het volledig controleren en de acties van de bezoekers monitoren(je kunt het op een eigen server draaien) en je kunt heel eenvoudig bouwen in die omgeving. Een aardige Nederlandse wereld die gemaakt is door (oud-)leerlingen is het virtuele Groninger Museum: http://www.l3d.nl/index.php?p=projecten&s=grmgame.

m2cm zei

@Kaj,
Ik ben het helemaal met je eens dat Quest Atlantis mooi is en het zou geweldig zijn als dat vertaald zou kunnen worden. Maar rondlopen in de wereld van L3D is ook gratis hoor, net als een heleboel werelden van Active Worlds Europe en Active Worlds internationaal. Al die werelden (incl. Quest Atlantis) zijn gemaakt met dezelfde software; ze draaien alleen op verschillende servers. Op dit moment host SURFnet ook een Active Worlds universum; kijk maar eens op http://virtueleomgevingen.nl/surfnetpilot. De eigenaar van het universum (of als het universum verkavelt wordt in werelden: de eigenaar van de wereld) bepaalt wie toegang krijgen tot de wereld, welke rechten iedereen krijgt en of er betaald moet worden of niet. Er zijn een heleboel werelden waar je gratis toegang toe krijgt en bij een aantal mag je als bezoeker ook bouwen. O.a. bij L3D waar een deel van de wereld gereserveerd is om te experimenteren met bouwen. Maar het is natuurlijk niet zo mooi als Quest Atlantis dat met veel subsidie en door veel (onderwijs-)professionals is ontwikkeld!

Unknown zei

Hallo Margreet,
Dat biedt wel mogelijkheden. Sketchup is echt een fantastisch en gebruiksvriendelijk programma.

Maar laat het idee dat het boek alleen voor experts is je er niet van weerhouden om dit aan te schaffen. Ik heb het hier ook in de kast staan en kan het echt iedereen aanraden.
Juist voor mensen die al enige ervaring met sketchup hebben is het een heel erg mooi naslag werk. Tijdens het lezen heb ik regelmatig de reactie "oh maar gaat dat zo makkelijk, had ik dat eerder geweten" gehad.

m2cm zei

@Jeroen,
Ik vind eigenlijk dat ik al heel wat kan met behulp van deze uitleg. Veel meer dan dat hoeft van mij niet. Als het om 3d gaat ontwerp ik liever in klei dan in bitjes ;-)
Ik hoorde overigens gisteren van iemand dat het wel lastig is om in SketchUp met ronde vormen te werken. Helpt het boek daarbij ook?

lode zei

Mooi stukje. Waar je wel op moet letten als je de modellen uit SketchUp in ActiveWorlds wilt importeren, dat je SketchUp Pro gebruikt en niet Google SketchUp. De Pro versie heeft de mogelijkheid om te exporteren naar 3ds wat (via bijvoorbeeld Accutrans) naar ActiveWorlds te halen is. Voor educatieve instellingen is de Pro versie heel goed betaalbaar.

m2cm zei

@Lode,
Om te beginnen kun je natuurlijk de trialversie van Pro gebruiken. En daarna eens kijken of Slim of SURFspot de software goedkoop kunnen aanbieden. Als de vraag groot is kunnen ze misschien korting bedingen zodat het ook voor privégebruik betaalbaar is.

Unknown zei

@Margreet
Ronde vormen worden idd ook uitgelegd. Maar persoonlijk blijf ik deze lastig vinden ;)

Natuurlijk ligt het er ook helemaal aan wat je met Sketchup wilt doen. Voor simpele ontwerpen heb je het boek niet nodig. Maar als je met een wat groter en ingewikkelder model bezig bent (b.v. modeleren van je huis en interieur), dan zijn de tips uit dit boek wel erg handig.