donderdag 10 januari 2008

De Simpsons game; simpel maar leuk!

Naar de homepage van het spel Door Martijn van den Berg

Vakanties, en met name de kerstvakantie, als het buiten koud is en het vaak regent, is voor veel mensen een gelegenheid om meer te gamen dan normaal. Zo ook ik. Een game die ik al een tijd wou hebben is the Simpsons game. Raar misschien, want de reviews over deze game waren niet top, als ik bij vrienden zei dat ik deze game ging kopen kreeg ik een regen van commentaar en ik ben meestal wel iemand die op de goede recensies af gaat. Maar er is één ding wat niet te betwisten valt bij deze game, en dat is de humor. De onbetwiste echte Simpsons humor. En dat maakte voor mij deze game 65 euro waard.


In the Simpsons game speel je als Homer, Bart, Marge en Lisa om een invasie van aliens in Springfield tegen te houden. Ieder character heeft hiervoor zijn eigen speciale powers. Zo kan Bart Bartman worden en Homer kan een gigantisch zware bal vet worden die overal overheen rolt. Onderweg kom je verschillende thema's tegen zoals gewelddadige games en het eindeloos uit raken van games. Springfield kan alleen gered worden van de invasie als iemand ingrijpt van hogere hand.

Ik vind het grappig hoe er in deze game wordt gedacht dat alles van een groter geheel uit kan maken op een ironische wijze. Als je de game plat zou zien, zou er niet veel aan zijn, want qua spanning en gameplay en game-idee is dit niet de beste game, maar het idee dat erachter zit en de gedachtes. Het zijn net de literaire boeken die ik voor Engels moet lezen, met alle thema's en diepe gedachten maar dan in een game, en dat maakt het zeer leuk om te spelen. De game maakt ook gebruik van allerlei originele imiteernamen zoals "Grand Theft Scratchy" en "Medal of Homer" en om het pakket compleet te maken zitten er ook nog overal in het spel gameclichés verstopt. Dit alles maakt the Simpsons Game tot een aardig geslaagd spel.

Geen opmerkingen: