Om een spel te maken krijg je in de Game Kit de beschikking over een speelveld. Je kiest of de speler je spel van bovenaf gaat bekijken of van opzij. Daarna bepaal je wanneer de speler het spel (of de levels) wint: moet hij zoveel mogelijk punten verzamelen of een finish bereiken? En moet dat in zo kort mogelijke tijd of mag hij spelen totdat hij dood gaat? Je kiest je avator en je bepaalt of hij zwaar of licht moet zijn en of in welke mate hij kan stuiteren.
Dan ga je de levels maken. Eerst maak je een mooie achtergrond. Daarna plaats je bouwstenen in je speelveld:
- vaste bouwstenen (bijv. een muur, een grasveld of een springveer),
- bewegende bouwstenen (bijv. een lift, een raket of een schuifdeur),
- levende bouwstenen die je volgen of juist wegvluchten of gewoon vrij rond bewegen (bijv. een krat, een schuw schaap of een plagende stekel),
- score-objecten waarmee de speler punten (een munt) of gezondheid (appel) kan verdienen of verliezen (verkeerskegel of een zaag).
Als je helemaal klaar bent kun je het spel aan je vrienden sturen en/of online zetten in de studio zodat iedereen hem kan spelen. Als je goede tips krijgt dan kun je je spel nog aanpassen en het zo nog beter maken!
Ik ben onder de indruk van wat IJsfontein en Klokhuis neergezet hebben. De Game Studio biedt veel mogelijkheden om een eigen, origineel spel te maken. Dat het bouwen van het spel makkelijk is wil overigens niet zeggen dat het bedenken van een spel dat ook is. Ik denk dat leerlingen veel zullen moeten oefenen voordat ze echt een leuk spel hebben gemaakt. Gelukkig voorziet Klokhuis ook in die behoefte: er is een handleiding, op de site staan tips van experts en je kunt oude Klokhuis-afleveringen bekijken om te zien hoe professionele game-bouwers te werk gaan. En er zijn voorbeeldspellen die je kunt bekijken en ook bewerken zodat je daarvan je eigen variant kan maken. Overigens geldt dat voor alle spellen die in de Studio aangeboden worden: je kunt die spelen maar je kunt elk spel ook bewerken en zo je eigen kopie maken. Op die manier wordt tegemoet gekomen aan de verschillende leerstijlen van kinderen.
Wat leer je nu van zelf een spel maken in de Game Studio? Om te beginnen leer je om complexe projecten vorm te geven: hoe begin je zoiets, hoe maak je een plan en hoe werk je dat uit? Van het spel zelf leren kinderen over mechanica: botsingen en zwaartekracht zijn de basis van de Game Kit. De ondergrond bepaalt hoe je avatar beweegt: ijs is glad en in de modder kun je slecht stuiteren. Kinderen leren ook om een probleem in kleine stukjes uit te rafelen: een eerste stap op weg naar programmeren, maar ook de basis van andere vakken. En natuurlijk moet het spel mooi vormgegeven worden dus ook dat biedt aanknopingspunten voor het onderwijs.
Verder leren ze hoe een spel in elkaar steekt en hoe je ervoor kunt zorgen dat een spel 'verslavend' is. Belangrijke informatie, zeker als je kinderen hebt die bijna niet van de spelletjes weg te trekken zijn! Op de site wordt verder het advies gedaan om niet in je eentje een spel te maken. Daarmee kun je kinderen leren dat samenwerken meerwaarde kan hebben en dat het van belang is om elkaars sterke punten te benoemen en te benutten.
Ik vind dit eigenlijk bijna een must voor het onderwijs omdat het zoveel verschillende facetten aanspreekt: vormgeving, programmeren, techniek, mediawijsheid, planning, organisatie en samenwerking. En - niet te vergeten - het is natuurlijk wel verschrikkelijk cool om je eigen spel online te hebben en van anderen te horen dat zij jouw spel bijna net zo leuk vinden als jijzelf ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten