maandag 18 februari 2008

Door het Wilde Westen Woud

Naar het spelIn het kader van Safer Internet Day heeft de Raad van Europa een spel ontwikkeld: 'Door het Wilde Westen Woud'. In het spel leren kinderen welke mogelijkheden internet biedt en welke gevaren er dreigen. Volgens de Raad is de doelgroep van het spel kinderen van 7 tot 10 jaar maar gezien de teksten die gelezen moeten worden vindt ik het spel vooral geschikt voor de bovenbouw van het basisonderwijs.

Het spel heeft verschillende levels. De meer educatieve levels worden afgewisseld met levels waarin het draait om het vinden van een sleutel en hindernissen ontwijken. Er zijn 3 levels waarin je leert over internet: Communicadia (over mail), Infotopia (over informatie op internet) en Entertainia (over online games). Met de keuze van mail als onderwerp in het onderdeel Communicadia ben ik niet echt blij: ik zou liever aandacht besteden aan MSN omdat ik denk dat kinderen van nu daar veel meer mee werken dan met mail. Aan het einde van het spel is er nog een extra level waarin je heel veel informatie krijgt over de activiteiten en doelstellingen van de Raad van Europa op het gebied van jeugd.

Het spel is leuk om te spelen: er zijn aardige spelletjes die voor iedereen te spelen zijn en de informatie die gegeven wordt is goed op het niveau van de kinderen. Voor de ervaren gamer zijn ze erg simpel maar omdat er een high-score list is kunnen ze pronken met hun ervaring. Wat ik wel een bezwaar vind is dat er in de educatieve levels erg veel tekst in het spel staat. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om dat te vermijden maar het risico is groot dat kinderen de informatie niet lezen en alleen de bijbehorende munten verzamelen. Het lezen van de informatie is daarvoor namelijk niet vereist. Het zou makkelijker zijn als de informatie ook te beluisteren is, en als het verkrijgen van de munten gekoppeld is aan het goed verwerken van de informatie.

Het level over de Raad van Europa vind ik niet goed passen in deze game waarin o.a. gewezen wordt op het feit dat informatie soms (verborgen) boodschappen bevat. Ik snap dat de Raad van Europa onder de aandacht wil brengen wat ze doen, maar ik denk dat het niet echt relevant is in het kader van de game en dat het voor kinderen ook veel te veel informatie is. Idem geldt voor de screensaver die in het spel aangeboden wordt: in het spel wordt geleerd dat je niet zomaar overal op moet klikken en vervolgens word je gevraagd of je een screensaver wilt downloaden (een .exe-bestand). Een dubbele boodschap! In de informatie bij het spel wordt verwezen naar de site van de Raad waar informatie te vinden is over o.a. de Rechten van het Kind. Helaas is die informatie vooral Engelstalig dus voor kinderen niet toegankelijk.

Maar al met al vind ik het spel een goed middel om (nog) eens een keer met kinderen te gaan praten over de mogelijkheden van internet en de manier waarop je met die mogelijkheden moet omgaan. Want internet is net als een boek: het is een prima medium behalve als je je klasgenoten ermee op het hoofd slaat ;-)

Geen opmerkingen: