vrijdag 15 februari 2008

Weet wat ze gamen

Begin deze week werd een nieuwe site over gamen gelanceerd: 'Weet wat ze gamen'. De site is een initiatief van Digibewust en is opgezet om "ouders een plek te bieden waar zij terecht kunnen voor informatie over gaming en jongeren, hun vragen kunnen stellen en daarnaast ook kunnen lezen over de ervaringen van andere ouders met hun gamende kind(eren)". Een prima initiatief dat goed aansluit bij al bestaande sites zoals 'Gamen is goed' waar de nadruk ligt op het weghalen van mythes rondom games (nee, het is niet alleen voor jongens en er zijn maar heel weinig games - 5% van het aanbod - die alleen geschikt zijn voor 18 jaar en ouder), en bij Pegi waar je kunt zien vanaf welke leeftijd een bepaalde game zonder bezwaren aangeboden kan worden aan kinderen/jongeren.

Wat ik het meest aantrekkelijk vind van de site is dat daar informatie wordt aangeboden over games. Natuurlijk is er her en der op het web ook van alles te vinden net als in de catalogi bewaart van speelgoed- en gamewinkels. Maar die informatie is vaak erg commerciëel of komt van fervente gamers die weinig objectief zijn en zich als regel niet bezig houden met zaken als de opvoedkundige waarde of leereffecten van games wat voor mij wel belangrijk is. Ik heb zelf wel eens vertwijfeld in winkels gestaan op zoek naar een leuke game voor het hele gezin. Uit ervaring kan ik je vertellen dat er maar in weinig winkels goed antwoord gegeven kan worden op die vraag! Ik hoop dat de site Weetwatzegamen me daar in de toekomst, als de site wat meer is gevuld, bij kan helpen.

Daarnaast hoop ik dat ze voor het maken van de game-reviews zowel ervaren als niet-ervaren gamers vragen naar hun mening en dat ze ook ouders erbij betrekken. Dan zullen bij de reviews wel de namen moeten staan plus een biootje van de reviewers zodat je weet wie wat heeft geschreven. En het zou handig zijn als voor de reviews een format wordt ontworpen zodat in elke review een aantal punten altijd aan bod komen. Ik denk dan aan voor de hand liggende zaken als de doelstelling van een spel, online of lokaal, multiplayer - singleplayer, vormgeving enz., maar ook aan speelbaarheid voor ervaren en niet-ervaren gamers, humor, mogelijkheden tot samenwerking: dingen die voor mij als ouder belangrijk zijn om te beoordelen of het een spel is dat we als gezin graag willen hebben.

Geen opmerkingen: