maandag 3 maart 2008

Virtuele omgevingen in het onderwijs: pilot Kennisnet

Klik hier om het rapport te lezenIn de afgelopen maanden zijn zowel Kennisnet als SURFnet actief geweest op het gebied van virtuele omgevingen. De Kennisnetpilot De Kennisnet werd uitgevoerd door scholen uit het VO. De pilot was erop gericht om inzicht te verkrijgen in de mogelijkheden en beperkingen van MUVE’s (Multi User Virtual Environments) binnen het PO, VO en MBO. De scholen formuleerden educatieve experimenten die ze met hun leerlingen wilden uitvoeren. Sommige scholen gingen aan de slag met Active Worlds; anderen gaven de voorkeur aan Second Life. Deelnemende docenten en leerlingen ontvingen een training en gingen aan de slag; de een voortvarender dan de andere.

Nieuwe media en digitale cultuur masterstudent Wietse van Bruggen heeft de projectdeelnemers gevolgd en hun ervaringen in kaart gebracht. Zijn bevindingen zijn te vinden op de site Virtuele Omgevingen van SURFnet/Kennisnet, in het onderdeel MUVE's in het onderwijs.

In het rapport worden, na een aantal algemene inleidende hoofdstukken, per school de ervaringen beschreven en conclusies getrokken op technisch, organisatorisch, technisch en praktisch vlak.
Naast het rapport is ook een samenvatting verschenen met daarin de belangrijkste conclusies. Deze samenvatting is onderverdeeld in de volgende hoofdstukken en paragrafen:
  • Hoe kan ik virtuele omgevingen in de klas inzetten
    • Het kiezen van een onderwerp
    • Welke kennis en ervaringen doen leerlingen op?
    • Fasering binnen het project
    • Rol van de virtuele omgeving
    • Het schoolgebouw nabouwen
    • Docent als procesbegeleider
  • Hoe kan ik het project het best organiseren?
    • Grootte van de projectgroep
    • ICT-vaardigheden van de leerlingen
    • Grootte van de projectomgeving
    • Communicatie
  • Hoe werkt het werken met de virtuele omgevingen tijdens de les zelf?
    • Tijdsbesteding
    • Concreet einddoel
    • Is een training nodig?
  • Waar moet ik technisch rekening mee houden?
    • Testen van de software
    • Welke omgeving is geschikt?
    • Software en instellingen
    • Scriptingtaal
    • Aanpassen van avatars
    • Uploaden en downloaden
    • Heeft iedereen toegang?
    • Teen Grid
Daarna worden de belangrijkste punten gegeven om mee te nemen in de praktijk, net als in het rapport onderverdeeld in aanbevelingen op technisch, organisatorisch, praktisch en didactisch gebied.

Ik vind beide rapporten zeer de moeite waard om te lezen en ik kan ze iedereen aanbevelen die plannen heeft om op school met virtuele omgevingen te gaan werken. Wat ik wel jammer vind is dat de aanbevelingen niet georganiseerd zijn op de managementtool Vier in Balans van Kennisnet zelf. Een aantal zaken daaruit blijven m.i. nu onderbelicht zoals de onderwijsvisie van de school en professionalisering van de docenten. Ik hoop daarom dat er nog een vervolgrapport komt waarin op deze zaken dieper wordt ingegaan.

4 opmerkingen:

løde zei

Hee Margreet
Leuk om het overal te zien! De projecten van de scholen in ActiveWorlds zijn met de browser op www.l3d.nl te bekijken, de browser op 3d-4u2.nl geeft daar geen toegang toe.
Groetjes

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Lode,
Je hebt helemaal gelijk, maar ik had toch ook niet gezegd dat je via de browser van 3d-4u2 de werelden kunt bekijken? Ik heb wel een linkje daar naartoe gemaakt omdat de software van Active Worlds in Nederland verkocht wordt door 3d-4u2. Maar het zou natuurlijk wel handig zijn geweest als ik ook een linkje had gezet naar jullie site zodat geïnteresseerden daar de software kunnen downloaden en de resultaten van de projecten kunnen bekijken.
Bij deze:

De software om de projecten te bekijken kan hier gedownload worden. Na het downloaden kunnen de werelden bekeken worden door het programma te starten en de projectwerelden te bezoeken. Klik op blauwe bolletje (werelden) bovenaan op het scherm en kies de tab 'Werelden'.

Kun jij nog even aangeven wat de namen zijn van de werelden die gemaakt zijn in het kader van het Kennisnetproject?

løde zei

Hee Margreet
Zeker, dat is ook zo :)

Het is handiger om de browser te downloaden van www.l3d.nl/download, de andere link kan in de toekomst veranderen en geeft geen hulp bij installatie.

De werelden die in de eerste pilot hebben gewerkt zijn:
* CSGRexpo (kunstwerken presenteren)
* CSVtech (showen technieklokalen)
* NewHamel (kunstklas en scienceklas)
* SGrundel (nederland in de wereld)
De tweede pilot is gelijk, alleen is later begonnen en heeft dus nog minder resultaat:
* DeBurgh (bouwen de Burgh in Brugge)
* Deventer (deventer in 2025)
* Water (water in vakoverstijgend project)

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Lode,
Bedankt voor de toelichting!